Betsson: Äkta Hockeyhjältar

Betsson: Äkta Hockeyhjältar

Efter fler år som huvudsponsor till svenska hockeyligan gick Betsson och SHL skilda vägar säsongen 2021/22. Huvudsponsorskapet hamnade hos en av de största konkurrenterna. Kopplingen till, och spel på, ishockey är en viktig del av Betssons varumärke och affär.

När allting omkullkastas och möjligheterna känns få, ja då är det grunden i det traditionella PR-hantverket som kommer till undsättning. En stark story vinner alltid. Och i en tid när vi matas med den ena negativa nyheter efter den andra såg Betsson behovet av att kommunicera mer värme och positivism.

Lösningen blev Äkta Hockeyhjältar, en PR-driven kampanj som byggde på engagerande och härliga berättelser från ishockeyns eldsjälar runt om i Sverige.  Människorna som dagligen ger allt för hockeyn utan feta löner och sponsorkontrakt. De som knyter skridskor, spolar is, kokar kaffe, stöttar, skjutsar, hejar, tröstar, tvättar och fixar. En lösning som gjorde det möjligt för oss att kommunicera Betsson och ishockey men utan att använda oss av de största klubbarna, spelarna och arenorna.

Vi struntade i SHL och det lockande strålkastarljuset på de stora arenorna. I stället valde vi att lyfta axlarna som svensk ishockey faktiskt står på. De äkta hjältarna. Med start i Betssons egna kanaler bad vi hela hockeysverige berätta om personer som gör skillnad för sporten på platserna dit de stora TV-teamen inte kommer. Sedan belönade vi 21 av dessa fantastiska människor med bidrag från Betssons idrottsfond. Ett litet tack för att de ska kunna fortsätta sina viktiga insatser för svensk ishockey.

Samtliga berättelser och vinnare samlades på betsson.se. Betssons egna hockeyambassadör Kristian ”Fimpen” Eklund besökte även flera platser och gjorde härliga porträttinslag som en del av den populära Youtubeserie ”Fimpens resa”. När vi sen hade våra hjältar på plats delade vi deras berättelser och insatser med lokalmedia i samband med prisöverlämningen. Till sist summerade Betsson alla i en hyllningsfilm som delades i sociala medier.

Till toppen