Är ”Gaymobile” och ”The Buddy Bear” produkter att räkna med?
Såg i lördags den amerikanska komedin ”In Good Company” på DVD. En av scenerna utspelar sig på ett ledningsmöte i ett amerikansk mediaföretag och en av huvudrollspersonerna visar nya mobiltelefoner riktade mot små barn. De ser ut som och låter som dinosaurier. Syftet är att publiken ska dra lite på smilbandet och samtidigt tänka att det inte är så troligt att vi snart kommer att så se detta i verkligheten.
Men på www.N24.se idag kan man faktiskt läsa om en björnformad mobiltelefon riktad mot just små barn. Telefonen kallas ”The Buddy Bear” och säljs av Holländska Dealmakers. Den har ingen skärm som kan gå sönder utan istället så blinkar björnens öron när någon ringer…
Ett annat exempel på en målgruppsanpassad mobil som nämns i samma artikel är den så kallade ”Gaymobile” som på något magiskt sätt ska vara anpassad till just homosexuella användare olika rabatterbjudanden, service och erbjudanden.
Man kan dra en av två slutsatser av detta:
· Mobilmarknaden är så stor idag så det är lönsamt med ytterligare målgruppsanpassningar på den här linjen
· Följande två mobiler är smarta PR-manövrer som till och med har fått oss på JMW att nämna dem på denna blogg helt gratis…
ToN