”Yupstern” en ny viktig målgrupp?
Begreppet ”yupster” är en sammanslagning av orden hipster och yuppy. Enligt definitionen av begreppet i Urban Dictionary (fungerar som wikipedia men med fokus på slang) är en yupster en karriärist med indiebakgrund som behåller sina gamla livsstil, klädstil, frisyr och fortsätter att lyssna på indiemusik och bor kvar i sitt ”hipsterkvarter”.
Gruppen yupsters sägs ligga bakom indiemusikens framgångar i USA just nu där stora etablerade artister samtidigt backar. Yupsters har pengar att spendera på musik och använder Internet för att köpa sin musik istället för att trängas i små dammiga skivbutiker som de gjorde tidigare i sitt liv.
Begreppet har inte slagit igenom på bred front än, framför allt inte i Sverige. Men i USA kan man uttyda ett begynnande intresse för begreppet och målgruppen.
Newsweek skrev häromdagen en artikel om ”The Rise of the Yupster” där man spår att fusionen mellan yuppy och hipster kommer att blomstra under 2006. Ett exempel på företag som har upptäckt den här målgruppen är Audi som nu har börjat annonsera på musiksajten Pitchforkmedia.com som är ett vattenhål för bland annat yupsters.
Tycka vad man vill om just detta begrepp och nya målgrupp – är det ett användbart begrepp eller råder det begreppsinflation? Det får framtiden utvisa. En sak är dock säkert och det är att gamla synsätt på målgrupper och segmentering skakar i grunden och på många sätt måste man tänka nytt. Intressen och livsstilar blir intressantare segmenteringsvariabler än lön, ort och kön.
Människan är trots allt mer än några siffror på ett papper eller i en databas och marknadskommunikation handlar i grunden och att förstå och påverka människor.
ToN