Vem läser tidningen i morgon?

Mina tankar den senaste tiden har handlat extra mycket om barn. Om barn och nyheter och nyheter om barn. Jag syftar helt krasst på framtiden för tidningsbranschen.

Enligt forskaren Ebba Sundin, vars avhandling handlar om VAD barn läser i tidningen, är barn som folk är mest – de gillar att läsa om saker som berör just dem. Saker som man känner igen sig i.

Förra året var ett av det vanligaste namnen på nyfödda pojkbarn i Malmö ”Muhammed”. Om alla journalister är vit medelklass, vem ska då skriva så att alla dessa pojkar känner igen sig, undrar jag?

Tidningen i skolan hävdar att 79% av alla i åldern 15-24 år läser dagstidningen varje dag. Sundin har en annan siffra och ett annat sätt att uttrycka sig på. Hon säger att 83% läser/bläddrar i den tidning som finns i hemmet.

MEN det är ju inte alla som har en tidning i hemmet.

Inte bara Sundins, utan all forskning, visar på att dagstidningsläsande är en vana. Hemmet och föräldrarnas vanor betyder mest för att barn ska läsa dagstidningar. Nu och i framtiden. Och faktum är att en stor grupp föräldrar idag inte har någon relation till en tidning. För även invandrare vill – så klart – känna igen sig i tidningarnas artiklar.

Klarar inte tidningarna av att hitta sätt att nå och inkludera fler grupper och fler svenskar (vi är ju inte så många från början), så missar de chansen att nå en himla massa framtida läsare. Och framtida annonsörer!

FrF

PS. Apropå barn. Missa inte det senaste numret av Framtider med Tema Framtidens samhälle. Där kan man bland annat läsa om barns plats i offentligheten. Barn är sas ständigt aktuella.

Till toppen