Varierande standard på Guldäggseminarierna

Guldäggetsseminarierna är ett bra initiativ och en del seminarier har varit riktigt bra, många på JMW som var på gårdagens seminarium om Vinnande Varumärken på Framtidens Mediemarknad blev positivt överraskade, men alla håller inte samma standard. Jag kanske med detta inlägg öppnar för hård kritik, men jag är faktiskt besviken på gårdagens första seminarium om Mindbranding. Jag hade blivit lovad wowhah moments och kreativitet på en intravenös nivå, men tji fick jag.

Morgonens seminarium liknade mer ett amerikanskt frikyrkemöte och man väntade bara på att någon skulle slänga ut sig ett Halleluja! (de sjöng låten istället) och var inte alls så kreativt och givande som jag hade tänkt mig. Mindbranding lätt spännande, men efter en två timmars show som bestod av mycket rollspel, då vi fick se ”magin” hinnas ifatt av ”vardagen”, sång och mycket dramatiskt prat, kunde jag sammanfatta innehållet av seminariet som följande:
1)      När man kommunicerar om sitt varumärke bör man inte kommunicera en bild av företaget som inte är sann.
2)      Livet är inte logiskt och kommunikationen behöver inte heller vara det.
3)      Inslag av mystik är bra.
4)      Varumärken (och karaktärer) bör använda sig av indirekta motsättningar för att göra dem mer trovärdiga.
5)      Symbolik är bra då det är bryggan mellan höger och vänster hjärnhalva.
För mycket show och tomt prat helt enkelt.

/Marika

Till toppen