Vad är bra kommunikation? & Other Stories ger oss svaret

Vad är bra kommunikation? & Other Stories ger oss svaret

Photo Amos Mac for Other Stories

& Other Stories berättar en annorlunda historia – och slår ”Home Run” i kommunikation. Kedjans senaste kollektion har fått spridning i allt ifrån Vogue till Time – tack vare två ingredienser som gör hela skillnaden.

Vad är bra kommunikation? Frågan är lika enkel som den är svår att förklara, och något jag ofta funderar över. Och ju mer jag funderar, desto svårare blir den att besvara. Men så för ungefär två veckor sedan fick jag svaret:

Mod och timing.

Det är ingredienserna för bra kommunikation. Det råkar också vara huvudingredienserna i & Other Stories senaste kampanj för en av kedjans sidokollektioner. Kampanjen för kollektionen är signerad Juno PR och har med små medel och skickligt PR-hantverk fått genomslag långt utanför modebranschens vanliga arenor, från Vogue, Elle och andra modemagasin till Time, Huffington Post och Mashable.

Kampanjen är egentligen lika enkel som den är genial. Genom att låta hela teamet och sina modeller, Hari Nef och Valentijn De Hingh (som är transsexuella), vara sig själva har & Other Stories skapat en kampanj som träffar mitt i prick på en rådande samhällstrend: – Uppvaknandet för transsexuellas rättigheter, vilket diskuterats flitigt efter Vanity Fairs omslag med Caitlyn Jenner. Att & Other Stories kampanj lanserades bara några dagar innan nyheten att Vita Huset anställt sin första transperson är bara ytterligare bevis för en sak. Timing.

& Other Stories är en kedja där målgruppen är kvinnor som vill skapa sig en personlig stil till ett bra pris, modemedvetna kvinnor. Trots detta väljer och vågar & Other Stories bryta mot normer om vem som ska synas i reklam. De vågar välja modeller som kommer från en annan grupp än den mest köpstarka och stora grupp som är & Other Stories främsta kund. Det är ett bevis för en annan sak. Mod.

Lärdomar

Så vad kan du vi lära oss av & Other Stories för att nå ut i en värld som blir allt mer polariserad och där kommunikationen sker från alla håll och kanter i ett enda stort inferno av mediebrus?

  • Håll koll på din omvärld. Kan just ditt varumärke haka på en större trend? Och göra det på ett trovärdigt och relevant sätt?
  • Ta ställning. Vad står ni för? Och vad är det värt om ni inte vågar kommunicera era värderingar?
  • Bryt normer. Tänk nytt, prova kommunicera i en ny kanal, gör inte som ni alltid gjort.
  • Utvärdera. Testa för all del nya innovativa sätt att kommunicera, men säkerställ att ni tar med er lärdomar tillbaka från alla testballonger.

*Foto: Amos Mac för & Other Stories via Huffington Post

Till toppen