Tillsammans skapar vi ett vettigt pitchklimat

Det var några år sedan nu. Vi blev inbjudna till pitch hos ett stort möbelföretag långt utanför Stockholm. De ville ha vår syn på allt, deras katalog, deras reklamfilmer, deras annonser, ja hela deras marknadsföringsstrategi. En utvärdering av det de gjort och förslag på hur man borde arbeta de närmste tre åren.

Vi skickade ett första förslag. De bad oss komplettera med en plan för medieinvesteringar och komma ned och presentera. Där nere möttes vi av 7 personer i en biografsittning. Vi drog våra tankar utan att få en enda kommentar. När vi frågade vår kontakt om tystnaden efteråt svarade han ”det är så vi gör”. Av en slump träffade jag chefen för en av Sveriges största reklambyråer veckan därpå. Det visade sig att de också varit nere och presenterat, samma upplägg, deras syn på allt. Ingen av oss hade fått betalt för pitcharbetet. Men tiderna var sådana att man inte tackade nej till en pitch. Inte för ett företag som detta.

Efter två veckor ringde telefonen. Vi fick inte uppdraget. Ingen annan heller av de 4 namnkunniga byråer de träffat (3 från Stockholm, 1 från Göteborg). Istället hade de valt att jobba vidare med den lilla lokala byrån som de jobbat med i ett antal år. Motiveringen var kort och gott att ”när vi röstade inom gruppen blev det så”. Jaha.

(Nu är det 2013.) Ett stort internationellt företag gick nyligen ut i pitch. De sökte en PR-byrå som kunde hjälpa dem på den svenska marknaden. Vi var en av de byråer som bjöds in. Smickrande.

Första steget var att svara på ett antal väl valda frågor om oss själva och hur vi såg på deras marknad. Utifrån svaren valdes några byråer, gissningsvis fyra – fem stycken ut till presentation. Vid presentationen skulle man ge konkreta förslag på hur företaget skulle agera för att möta sina PR-mål.

Jag tycker vi hade ett bra, välgenomtänkt förslag. Och presentationen gick utmärkt. Efter nästan två timmars dragning var hela gänget som en urvriden trasa. Trötta. Det är alltid en rejäl urladdning.

Sedan återstår väntan. Så en sen eftermiddag, pling, ett e-postbrev i inkorgen som meddelar att de valt att gå vidare med en annan byrå. Vi ber om feedback och efter några veckors väntan får vi två meningar om att vi gjort mycket bra ifrån oss och var väldigt professionella, men att de helt enkelt valde några andra som gjorde lite bättre ifrån sig. Och ett ”Ha en fin dag!”.

Sådan är leken. Vi är fullt medvetna om att vi inte kan vinna alla pitcher, ändå är det fantastiskt kul att pitcha. Det utmanar oss, vi lär oss nya branscher och det gör storverk för teamkänslan. Så varför skriver vi det här?

För att det handlar om respekt. Vi som byrå investerar mycket tid, energi, engagemang och kraft i att ta fram en bra lösning. Oftast gratis. Det vi förväntar oss är återkoppling. Konkret feedback som kan vägleda oss inför framtiden. Så att vi kan ge konkreta råd och förklaringar till teamet istället för spekulationer. Inte minst till nya, hungriga medarbetare som söker varje tillfälle att lära och utvecklas.

För att du som PR-uppköpare delar ett ansvar med oss byråer. Vi måste tillsammans verka för ett givande pitchklimat. Där vi kan mötas i upphandlingar, inte enkom för att vinna uppdrag, utan för att utvecklas.

Och för att ge dig ett personligt råd, vem du nu än är. När du leder upphandlingar är du inte bara en inköpare, utan en ambassadör för ert varumärke. Och för dig själv. Hur mycket ork och tid du lägger på att ge värdefull feedback kommer att avgöra hur du kommer att bemötas i framtida upphandlingar. Och vår syn på varumärket.

/Björn Mellstrand & Joakim Karlsson

Till toppen