SXSW: Inspiration och affärsnytta

Idag börjar South by Southwest, eller SXSW som den också kallas. En festival dit över 150 000 människor från jordens alla hörn kommer, för att under några intensiva dagar inspireras, förvånas och underhållas. Ifjol följde jag SXSW på distans från Stockholm då tre kollegor gjorde JMW-debut på festivalen. När mina kollegor kom tillbaka var dom både upprymda och inspirerade. Jag börjar förstå varför.

Jag är väldigt förväntansfull och ser fram emot att få inleda årets SXSW. I våra kalendrar har vi prickat in en rad olika seminarier med rubriker som “Viral sucks”, “Evolution of Storytelling: Brands As Broadcasters”, “Workplace Distractions: A New Focus on Focus”, ”Technology and Miracles”, ”Loyalty Is Dead. Long Live Loyalty”, “Corporate Innovators for Social Good”, “The Next Mobile Experience” och “Wearable Devices: The Future of Healthcare?”.

Och förutom alla seminarier är det också en rad högintressanta keynotes där jag ser fram emot att höra Jonah Berger och Eric Schmidt.

Och det här är bara en bråkdel.

SXSW är något utöver det vanliga och det är ofta här som idéer, produkter och nya tjänster presenteras för första gången. En annan sak som slagit mig under vårt första dygn i Austin är vänligheten. Att det finns en stolthet och vilja att hjälpa till. Det finns en ådra av entreprenörskap och kreativitet som vilar över staden och precis som Billy McCormac skrev i SvD tror jag att Stockholm har mycket att lära av Austin och det är ett ämne jag återkommer till senare i veckan.

Under de kommande dagarna kommer vi lyfta fram händelser, saker och upplevelser som gör avtryck. Följ oss på Twitter, Facebook och Instagram via #jmwsxsw eller här på bloggen.

Nu börjar det.

WP_20140307_07_15_38_Pro

 

Till toppen