Stockholm Mediaweek

Jag hade förmånen att ta del av eftermiddagen på Stockholm Mediaweek, och bjuder här på en snabb summering av vad som fastnade hos mig.

Det svenska reklamhatet – politiskt korrekt eller bara en myt?
Hatar svenskarna reklam? Jag vet inte, och hade hoppats få ett svar. På Rivals intima scen samlades aktörer från olika delar av branschen. Först in på scen var Pontus Bergdahl och Peter Callius, som anfördes av Resumés Claes de Farie. En lättsam fördes mellan herrarna medan scenen fylldes på allt eftersom med andra aktörer. Anders Ericsson (Sveriges Annonsörer) menade att vi måste börja viska, istället för att skicka ut i parti. En intressant notis togs upp av Bergdahl som berättade att 22 % konsumenterna väljer helt bort reklamen av olika anledningar. 

Skratt och applåder kom från publiken där det debatterades, och kvicka kommentarer utbyttes. Mot slutet av diskussion bjöds Hillevi Larsson (s) in på scenen. Strax innan visade ett klipp där hon i en intervju med Resumé berättade att hon vill förbjuda viss typ av reklam och titta på lagstiftningen kring det. Hon klev rakt in i lejongropen, och klarade sig bra. Det var en nyanserad diskussion i en lättsam ton. Inte så mycket nytt presenterades, men ändå intressant på en lagom nivå.

Skamgrepp, billiga trick & övertramp. Funkar fulreklam bättre i kristider?
Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig fick tillsammans med Monique Wadsted (MAQS advokatbyrå) kliva in på scenen för att diskutera kring skamgrepp och övertramp inom reklamen. Tre reklamfilmer visades, där en hade fällts, en friats och en hade inte tagits upp. Två av reklamfilmerna rörde sig i gränslandet, en var solklar.

Birgitta Ohlsson (fp) anslöt på scenen för att ge diskussionen en politisk ton, men inget diskussionen höll sig på en trevlig nivå utan att spåra ur. Även denna var lättsam där det bjöds på skratt.

Har ni fest eller?
Eftermiddagens svagaste kort där en trött panel pratade om ingenting egentligen. Min granne i stolsryggen somnade under den här diskussionen. Zeke Tastas var behållningen i mina ögon, och han kom med några intressanta instick.

Kreerar hungriga kreatörer bäst?
En av de mer intressanta diskussionerna under eftermiddagen där en namnkunnig panel diskuterade kring den rådande kristiden. Trots kristider finns det stora möjligheter, Joakim Jonson sa att det är ofta i kristider den bästa reklamen görs, så var det senast i början av 90 – talet. Nina Åkestam uttryckte sig på ett sätt som tilltalar mig lite mer ”Det är inspirerande när allt kan gå åt helvete”.

Efter en kort diskussion fick den namnkunniga panelen sätta sig i soffan tillsammans med de Faire för att se några reklamfilmer, och sedan hålla upp en bra eller dåligtskylt. Intressant att se hur åsikterna i vissa fall skilde sig i vissa fall.

En intressant och nyanserade debatt som gav mig en del. Helt klart en av höjdpunkterna, och tror att fler håller med mig där.

Scream blev årets mediebyrå. Grattis till er!

Med reklamen som vapen – det stora spelkriget
Upplagt för en nyanserad och intressant debatt kring spelmonopolet. Claes de Faire försökte pressa Svenska Spels Meta Persdotter men utan att lyckas. Att hon var medietränad var både något som var tydligt och som de Faire tog upp. Efter ett kort samtal utan några stora sensationer bjöds den övriga panelen in på scenen. Jag hade hoppats på en mer ”het” diskussion, men den höll sig ganska städad. Persdotter berättade att Svenska Spel tar ett stort ansvar, och att de ”säljer spelupplevelser och drömmar, och det är inte samma sak som att sälja vodka”. De övriga aktörerna höll sig lugna och Douglas Roos var en positiv överraskning för mig, var en extra krydda i en annars lugn diskussion.

Några av diskussionerna hade gärna fått vara lite längre, samtidigt är formatet bra då det blir intensivt och intressant i de flesta fall. Jag missade kanske några intressanta föreläsningar under förmiddagen, kanske inte. I vilket fall ser jag fram emot nästa års seminarium, och jag blir gärna mer överraskad.

/Thomas Hansen

Till toppen