Sociala medier i praktiken: Interagera med omvärlden, del 1

Artikeln om Postkodlotteriet i Svenska Dagbladet berör mig på ett negativt sätt, precis som deras reklamfilm med Richard Branson alltid gjort.  Jag tycker absolut att det är oerhört angeläget att hitta nya sätt för att engagera och skapa förståelse för den ojämna resursfördelningen vi har i världen. De traditionella biståndsorganisationernas verksamhet har på goda grunder fått kritik för hur de ofta misslyckats t.ex. på grund av enskilda medarbetares bedrägerier, för höga administrationskostnader eller finansiering för projekt som mest blev kortsiktiga engångsförbättringar. Detta har fått konsekvensen att det ofta finns en skepsis för var pengarna egentligen hamnar. I spannet mellan bistånd, välgörenhet, utvecklingssamarbete och socialt entreprenörskap finns det massor att göra.  Nya  intäktsströmmar, nya organisationsformer och ny syn på  företags möjligheter inom det här området. Men att marknadsföra ett spel och tv-lotteri som världsförbättrare och sedan bara dela ut 23% av intäkterna samtidigt som VD:n har en bonusbaserad lön på mellan 2-5 miljoner förtjänar uppmärksamhet och kritik.

Min reaktion handlar dels om att jag i min vardag själv brinner för frågor om utveckling och engagemang för vår omvärld, mitt engagemang för nätet handlar precis om det, demokrati och möjligheten att skapa en ”bättre värld”. Jag har dessutom tidigare arbetat med t.ex. ömsesidiga utbyten som metod för att åstadkomma precis det. Halva vår verksamhet på Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte fick stöd från Sida och jag har hyfsat god insyn i de flesta större organisationer som arbetar med liknande verksamheter.

Dels handlar det om att jag samtidigt blir glad för artikeln för de här organisationernas möjlighet att träna sin förmåga att agera i det nya medielandskapet. Det här är nämligen ett skolexempel på en artikel som dessa organisationer borde sätta sig och kommentera idag. Ni har er chans just idag. Att nå läsare som kommer känna som jag och att nå inblandade journalister som genom en bloggpost från er blir påminda om er existens och verksamhet. Om ni gör det intressant nog. Förklara hur ni ser på Postkodlotteriet som samarbetspartner.

Tänkte jag skulle hjälpa dem på vägen genom att bjuda på delar av kapitlet om bloggar i handboken om sociala medier ”Politik 2.0” som berör detta med förmågan att interagera med omvärlden:

Bloggen är en möjlighet att interagera med omvärlden som är oslagbar. Att sätta företagets/organisationens perspektiv i relation till vad som berör och engagerar människor just nu. En förmåga att sätta den egna kunskapen i ett relevant dagsaktuellt sammanhang. Att få göra sin röst hörd. Jag kallar det här att interagera med omvärlden och påpekar alltid att förmågan att göra just det är vad sociala medier handlar om. Det innebär att man har tid och förmåga att tänka utifrån in och inte alltid inifrån ut om vad vi vill kommunicera. Här handlar det om att kommunicera i relation till omgivningens behov om mer kunskap om bättre alternativ till ”att göra världen bättre”.

Mitt favoritexempel på vad det där med att interagera med omvärlden egentligen innebär är nödlandningen av US Airways Flight 1549 i Hudson-floden. Ett ofta använt exempel på medborgarjournalistik.  Den ledande bilden i nyhetsrapporteringen över hela världen var tagen av Janis Krums från en båt som skulle plocka upp passagerarna som stod på flygplansvingen. Janis kallar sig idag ” The Miracle on the Hudson Photo Guy” i sin presentation på Twitter och har en kategori på sin blogg som heter ”Hudson”. Minns ni bilden där passagerarna väntade på vingen?

Minns ni också hur tidningarna senare fylldes med artiklar om nödlandningen och bedriften av den store hjälten, piloten Chesley Sully Sullenberger. Även de svenska artiklarna tog upp stresshantering och hur man fungerar i ett sånt här läge. Finns det någonsin ett bättre tillfälle att passa på att berätta var denne hjälte är utbildad?  U.S Airforce tog chansen och gjorde det i en bloggpost med rubriken ”US Airways pilot. ”Hudson Hero” is former Air Force”.

Med andra ord US AirForce interagerade med en för omvärlden aktuell och intressant fråga. Ett tillfälle dök upp som inte var planerat där det var alldeles ypperligt att berätta om var denne fantastiske pilot var utbildad. Utan att överinformera….

Flygplanet där i Hudsonfloden är lätt att ha kvar i minnet. Läs tidningen och leta efter ert eget flygplan. Det händer saker dagligen där det är möjligt för oss som privatpersoner och anställda att hitta vår verksamhets ”flygplan” till vilket man kan addera ytterligare pusselbitar. Artiklar som organisationer och företag kan fördjupa, debattera eller addera perspektiv till och dra läsare från ursprungsartikeln genom att länka till den. Det här utnyttjas fortfarande inte i tillräckligt stor utsträckning. trots att vi vet att både intresserade läsare och journalister tar del av inkommande bloggposter och kommentarer. Dessutom bidrar det långsiktigt på ett relevant sätt till det digitala fotavtrycket för den bloggande organisationen/företaget. Det är också värt att lyfta fram att interaktionen runt en artikel  ofta leder till en uppföljande artikel byggd på de uppslag och vinklar som presenterats i kommentarer och inlänkande bloggar.

För den oinvigde bloggaren kan det vara på plats med ytterligare en förklaring om hur det fungerar.  Läsaren av en tidningsartikel på nätet ser de inlänkande bloggarna genom att de presenteras bredvid artiklarna som klickbara länkar. Detta sker tekniskt tack vare en trackbackfunktion från Twinlgy som är en bloggsökmotor som knyter samman mediesajter med bloggar.  För oss som läsare innebär det att vi i närheten av artiklarna hittar en ruta med ”Bloggat om artikeln”. I rutan syns rubrikerna på bloggar som länkat till artikeln och som läsare kan man enkelt klicka sig vidare till de bloggar som länkat till artikeln. För JMWs del märker vi vilken oerhörd trafikökning detta ger.

Så nu får vi se om någon av organisationerna använder sina bloggplattformar och låter SvDs artikel om Postkodlotteriet bli deras motsvarighet till ett flygplan som landat i Hudsonfloden. Här är några av organisationerna som får en extra påminnelse genom en länkpuff:

Diakonia

Rädda Barnen

Plan Sverige

Unicef

Har ni fler tips på bloggande organisationer så tipsa mig gärna! Här finns samtliga de organisationer som Postkodlotteriet samarbetar med.

/Brit

Till toppen