Rapport från Cannes, dag -1
Nu har vi i PR-juryn nästan gjort vårt. Lejonen och Grand Prix är utsedda. Juryns shortlist är publicerad på bland annat Dagens Medias hemsida. Återstår gör nu bara morgondagens presskonferens och prisutdelning sedan är mitt ansvar i Cannes över.
Det finns många erfarenheter och lärdomar som jag fått under dessa fem dagar fyllda av intensiva diskussioner om vad PR är, hur framtidens PR ser ut, vad gör ett bra PR-projekt till ett framgångsrikt projekt.
Dessutom har jag kunnat identifiera några trender. En av de tydligaste trenderna är ”fakes”. Att hitta på något utan någon som helst förankring i verkligheten för att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke eller en produkt. Denna trend är spridd över stora delar av världen. Personligen är jag mycket skeptisk eftersom jag tycker ett bygger förtroende genom trovärdighet. Om man låter sitt varumärke medverka i en ”fake” så är jag personligen rädd för att det urholkar varumärkes trovärdighet. Kortsiktigt kan det innebär att man får uppmärksamhet och publicitet men långsiktigt så ser jag större risker än fördelar. Dock jag man aldrig säga aldrig eftersom det finns varumärken som kan tillåta sig och i sitt varumärke luras. Jag har svårt att komma på varumärken som jag skulle rekommendera att använda sig av uppdiktade händelser eller påhitt för att nå sina kommunikativa mål. Jag kan också se att det finns etiska frågetecken som reser sig när man använder sig av denna typ av verktyg.
Som jag tidigare skrivit har de flesta kampanjer som vi bedömt en såväl en traditionell som en digital sida. Många har varit på ett kreativt sätt använt sig av de sociala mediernas möjligheter. Det har dock varit svårt att bedöma vad som är en bra användning eftersom förutsättningarna varierar kraftigt mellan marknader. Och det är lätt att låta sina egna förutfattade meningar om en marknad påverka sin bedöming.
Jag kommer återkomma om med fler reflektioner. Nu är det dags att äta middag med PR-juryn.
Björn