PR-FLOPPAR 2014 – HÄR ÄR HELA LISTAN
Vad gick fel 2014?
Vi har samlat några händelser i listan över årets PR-floppar.
Flopp: Budgeten
Den gick inte igenom.
Flopp: #Ubergate
Hyllad startup som blivit en framgångsrik jätte världen över. Många har charmats av den effektiva applösningen som konkurrerar med de etablerade taxibolagen. Men i takt med att företaget växte ökade intresset från medierna. När företaget skulle granskas hotade Uber journalister med att gräva fram hemligheter ur deras privatliv. De kritiska inläggen ökade i antal och flera viktiga opinionsbildare, som tidigare varit positiva till tjänsten, skrev att de nu slutat använda den.
Flopp: Svenska fotbollsförbundet och fotbollsgalan
Therese Sjögran hade nått drömgränsen på 200 landskamper i fotbollslandslaget. Värt en ordentlig hyllning på årets gala men den klipptes bort på grund av tidsbrist? Året innan fick Anders Svensson en bil för sitt rekord och Therese gick hem tomhänt. Pinsamt agerande från förbundet.
Flopp: Ubåtsjakten
Vi satte in allt vi hade. Båtar, helikoptrar och specialförband men hittade ingenting. Historien från senast det begav sig upprepar sig.
Flopp: U2 och Apple
Apple tryckte in nya skivan från U2 i samband med sin stora lansering av iPhone 6. Många störde sig på att bli påtvingade skivan i spellistorna på iTunes. Bono bad om ursäkt och skivan fick ett ljummet mottagande.
Flopp: Artistavbokningarna på Peace & Love
När musikfestivalen Peace & Love i Borlänge bokade av Kartellen efter påtryckningar från sponsorn Dalarnas tidningar, som inte gillade att Sebbe Staxx hotat Jimmie Åkesson på Twitter, så rasade musiksverige. När allt fler artister meddelade att de hoppade av festivalen i protest så vände Peace & Love under galgen och bokade på Kartellen igen. Samt avslutade samarbetet med Dalarnas tidningar.
Flopp: Roy Andersson som Hugo Rask
Roy Andersson inleder med att flippa när han vinner Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig. Men han vänder till en flopp när han säger sig vara Lena Anderssons romanfigur Hugo Rask. Följderna blir kölhalning i de svenska kultursidorna. JMW tror att om Roy Andersson läst boken hade han nog varit lika rask att ta på sig skurkrollen.
Flopp: Provivabloggen
När Mia Skäringer skrev ”Det sista vi behöver är ännu ett diettips” på Aftonbladet Debatt var delningssuccén omedelbar. Mia Skäringer beskrev sin kamp mot kroppsideal och slog fast att ”Nu räcker det” med ”hälsostressen”. När det sedan framgick att just ”hälsostress” och ”nu räcker det” var budskap som ProViva använde sig av och att Mia Skäringer fick betalt för att blogga hos Proviva, blev kritiken skarp. Det hela slutade med att Mia Skäringer avslutade samarbetet med Proviva. Ett bevis på vikten av transparens.