Politiken och mediernas megatrender

Det finns två megatrender i media – ”news you can use” och ”entertainment”. Om man vill få dessa trender bekräftade är det bara slå upp vilken tidning som helst. Där hittar vi mer och mer av material som tipsar om hur du kan göra ditt liv enklare, spara pengar, spara tid, lyckas på anställningsintervjun, vilken mat som är bäst, vilka dieter som ger bäst resultat etc. Och dessutom ser man hur underhållningssektionen i medierna bara ökar och ökar. Senaste exemplet är både Aftonbladet och Expressen som lanserat nya nöjesbilagor.

För att bredda sina möjligheter att nå presumtiva väljare söker de politiska partierna och kandidaterna ständigt efter nya plattformar för att kommunicera sina budskap. Och självklart försöker de haka på de stora mediamegatrenderna.

Politiken har svårt att hänga med på trenden ”news you can use” – visst handlar den politiska kommunikationen ofta om vilka effekter man kommer att se av en viss politik.

Men politik som underhållning funkar. Och det visar ju framförallt den amerikanska presidentvalskampanjen.

Vänta bara. Göran Hägglunds besök i Svts morgonsoffan var bara början. Leif Pagrotsky i TV4s Fredag hela veckan. Inför nästa val kommer partiledarna slåss om medverkan i tv-kanalernas olika humorprogram.

Björn Mellstrand

Till toppen