Om att tävla i Marknads-PR

Nyligen kunde vi läsa om att PRECIS, PR-branschens organisation, planerar att starta en tävling i Marknads-PR. Ett behjärtansvärt initiativ för vår bransch. Men är det verkligen rätt medel för att öka synligheten för den svenska PR-branschen?

Men vem är intresserad av tävlingen utanför branschen? En tävling för branschens skull känns ganska meningslös och introvert.

Att jämföra en tävling i Marknads-PR med t ex Guldägget är en jämförelse som haltar. Att göra en bedömning av det kreativa arbetet som en annons, ett DR-utskick eller en film är en sak med att göra en PR-insats är något helt annat. Vilken uppdragsgivare vill berätta om sina marknadsstrategier? Framförallt när marknadsföring och varumärkets laddning är enskilt det starkaste sättet att särskilja sig från sina konkurrenter. Det finns en risk att det hela blir tandlöst och väldigt ytligt. Och kanske t o m ganska ointressant.

Många av de metoder och verktyg som byråerna utvecklat är deras egna, genom en tävling så blir de allmän gods. Är det rätt? Kommer det verkligt framgångsrika kampanjer att delta, när man vet att alla får del av framgångskonceptet?

Att tävla i kommunikation är svårt, till och med ett känt faktum. Det visar om inte att denna debatt får förnyad energi varje år som det är dags för Guldägget.

BjM

Till toppen