Nej, vi är inte PR-byrå för Facebook . . .

JMW deltog igår kväll i ett spännande samtal om sociala medier, medborgarjournalistik och public service på höstens första PR-pub.

Samtalet handlade bland annat om etiska aspekter av PR-uppdraget i relation till arbetet med sociala medier. I kritiken mot bloggandet nämndes bland annat att det idag finns amerikanska företag som säljer ”tillgång” till bloggare. Det vill säga att ett företag för dryga 200 dollar blir omnämnda i vissa bloggar.

Frågan om hur JMW konkret arbetar med t.ex. bloggar och hur det som skrivs om våra kunder eller deras område ställdes. För oss är bloggarna framför allt en viktig del i det proaktiva arbetet runt våra kunder. Att dagligen ha koll på hur och vad som diskuteras i bloggosfären är lika viktigt som att veta vilka frågor som är aktuella i de traditionella medierna. Bloggare som t.ex. har kritik mot en arbetsplats där vi har ett employer branding-uppdrag  blir förstås också bra underlag för vilka problem företaget har att hantera.

För JMW är självklart de etiska aspekterna centrala och uppdrag där kunden föreställer sig planterade inlägg, fejkade bloggar eller styrda communities är uppdrag vi inte ens skulle åta oss. Styrkan i de sociala medierna handlar om att våga släppa kontroll  och förmågan att vara genuin. Annars är vår rekommendation att man lägger ner alla tankar på att använda sig av de sociala medierna i sin kommunikation.

Under frågestunden efteråt kom en fråga upp som vi också ofta fått privat den senaste veckan. Sambandet mellan Facebook och JMW . . . vi har ju genom vår undersökning medverkat till att ett stort antal artiklar publicerats om Facebook.

Nej, vi är inte pr-byrå för Facebook! Undersökningen gjordes efter ett stort intresse från kunder och oss själva. Vi ville få ett dagsfärskt underlag för att stötta den nyfikenhet som fanns för de sociala medierna. ”Pr-tricket” är väl alltid att hitta det som berör och intresserar människor. Och Facebook i september gjorde det onekligen. Om vi varit Facebooks PR-byrå hade vi aldrig använt JMW som fasad eller plattform för att skapa uppmärksamhet.

Brit  &  Björn

Till toppen