”När världen ziggar, zagga.” – 3 bevis på att mäklarbranschen förstått PR

Vad är det perfekta hemmet? En alltid aktuell fråga som kan diskuteras ur ett oändligt antal vinklar. Oavsett om det gäller bostadsbrist, miljonprogram, gröna vågen eller vårens trendigaste inredning, så är frågan om det perfekta hemmet – alltid på tapeten.

Intresset för det perfekta hemmet märks inte minst i det stora antalet inredningsmagasin, bloggar och TV-program som finns idag.

Vi bor Vintage, Funkis, Bohem, Scandinavian modern och Shabby chic. Eller en blandning av alla möjliga stilar. Våra hem har, vare sig vi vill det eller inte, blivit vår tids stora statussymbol och kulturmarkör i ett. Och det är mäklarbranschen som tydligast säljer drömmen om det perfekta hemmet.

Trots det stora intresset har sättet på vilket det perfekta hemmet gestaltas länge varit likriktat. Bostadsannonser har sett likadana ut, år ut och år in.

”When the world zigs, zag” är en välkänd slogan för reklambyrån BBHs kampanj för Levi’s. Kort förklarat betyder den att när alla går åt ett håll, bör du gå åt det andra. Vilket mäklarbranschen förstått.

För att nå ut genom flödet av tusentals bostadsobjekt med vitlaserade trägolv, vita väggar och affischer från Fotografiska, har mäklare tvingats bli kreativa. När de flesta mäklare ziggar, har några börjat zagga. Här nedan har jag samlat tre goda exempel på styrkan i att göra tvärtom:

Paprikahuset, blev år 2014 mest klickade objekt på Hemnet. Gröna paprikor för 400 kr skapade mer uppmärksamhet för bostadsannonsen än vad miljoner i reklambudget kunnat göra.

Foto: Johan Larsson, Johan ArtFoto: Johan Larsson, Johan Art
Foto: Johan Larsson, Johan Art

Alvhems samarbete med Sarah Widman och Rum21: ”Deco Noir”. När andra fotograferar rummen i dagsljus, fotar Alvhem alla bilder på natten med månen som ända ljuskälla. Resultatet blir bilder som omskrivs och delas av alla större inredningsbloggare.

Alvhem Mäkleri & Interiör i samarbete med Team Sarah Widman och Rum21_Foto Helene Smedberg 3
Foto: Helene Smedberg, för Alvhem mäkleri & interiör i samarbete med Sarah Widman och Rum21

Fastighetsbyrån x3: En lägenhet, tre designers. Genom att inreda en lägenhet på tre olika sätt säljer Fastighetsbyrån inte bara drömmen om en lägenhet, de säljer drömmen om ”din” lägenhet.

Fastighetsbyrån Stylister_Stil 1 Michael Beckman
Foto: Fastighetsbyrån. Stylist: Michael Beckman

Fastighetsbyrån Stylister_Stil 2 Hans Blomquist
Foto: Fastighetsbyrån. Stylist: Hans Blomquist

Fastighetsbyrån Stylister_Stil 3 Tina Hellberg
Foto: Fastighetsbyrån. Stylist: Tina Hellberg

Mäklarnas knep går att använda inom många andra branscher. Här är 3 saker att tänka på om du vill få spridning i sociala medier:

  • Gör annorlunda. Våga gå mot strömmen och tro på din idé.
  • Använd humor, tycker du det är roligt så tycker troligtvis fler det också. Men undvik att bli intern.
  • Bra bilder. Sociala medier är till stor del visuella, om du har bra bilder och välskriven copy så kommer du långt.

 

 

 

Till toppen