Museer som attraherar?

Att locka oss till ett museibesök kan inte vara lätt. Dels är Stockholm tydligen en av världens museitätaste städer, så konkurrensen mellan museerna är stor, sen är det konkurrensen med allt annat. Museer ligger kanske inte riktigt rätt i tiden. Så då gäller det att vara kreativ, spetsa argumenten och kanske anlita en professionell kommunikatör som vet hur vi kan attraheras. Eller…?
 
I somras satt jag i tunnelbanan och stirrade på en liten tråkig affisch med rubriken ”Sommar på Frimärksmuseum”. Jag förstod ingenting. Visserligen är jag inte frimärkssamlare men för mig framstod en sommar på Frimärksmuseum om möjligt ännu värre än att sitta i en tunnelbanevagn mitt i sommarn. Och nu är det Medelhavsmuseet som kommit på något riktigt kul ”Barnens mumiehöst”. Va? Idag barn ska vi sitta och pyssla bland massa döingar! Då tror jag ungarna till och med hellre är ute och leker.

Museimarknadsförare, bättre kan ni!

/Ina

Till toppen