Mot ”The land of pull”
I går eftermiddag besökte jag Allersdagarna på Hotel Rival vid Mariatorget och temat för seminarierna var ”marknadsföring mot kvinnor”. Bland föreläsarna fanns Håkan Gustafsson, VD på Carat Nordic, Charlotta Flinkenberg, chefredaktör på Chic, Tim Lucas, konsult på White Lodge och Lisa Johnson, konsult på ReachGroupConsulting.
Den föreläsare som föll mig bäst i smaken var Lisa Johnson. Hon pratade bland annat om vikten av att anpassa sitt budskap och att konversera med sina konsumenter, inte bara nöja sig med att informera. Vad som gjorde mig extra glad och stolt är att hon i sitt anförande berörde många av de punkter som vi på JMW pratar om med våra kunder och på våra seminarier kring sociala medier. Punkter som vi i också i största möjliga mån försöker att arbeta med våra kring. Lisa Johnson pratade om skiftet från ”The land of push” till ”The land of pull”. Där push innebär att företag endast skickar ut sin information och sina budskap om och om igen. Med andra ord bankar in budskapen i konsumenternas huvuden. Men ett skifte har skett enligt Lisa och idag befinner vi oss i ”The land of pull”. Det kan beskrivas med att här drar allt fler av konsumenterna till sig den information och kunskap de verkligen behöver eller är verkligt intresserade av och väljer bort allt annat.
Vi på JMW brukar säga till våra kunder att det är viktigt att inte bara informera utan även konversera med sina kunder. Företagen äger inte längre sina varumärken, utan det gör dem som konsumerar dem. Enligt Allers kvinnopanel söker 4/10 information på nätet före ett större inköp. Lisa tog upp ett exempel som jag inte kan låta bli att återberätta det handlar om det amerikanska företaget Zappos.com som säljer skor online, temat för dagen var ju trots allt marknadsföring mot kvinnor och vilken kvinna älskar inte skor. Detta företag har enligt Lisa verkligen förstått det här med att konversera med sina kunder och ge dem den service de önskar. Kvinnor som får bra service pratar om detta med sina väninnor, arbetskamrater och andra detta beteende gäller ju inte bara kvinnor anser jag, även om kvinnorna är överrepresenterade i bloggosfären, utan detta gäller alla konsumenter.
I dag söker vi i allt större utsträckning information på nätet innan vi handlar något, vi letar efter vad andra konsumenter tycker om produkten medan vi tidigare helt förlitade oss på professionella tester eller försäljare. Åter till Zappos.com – de gjorde så att om man beställde en sko hos dem och valde leverans inom ett visst antal dagar såg de till att leveransdatumet ändrades till en dag tidigare på alla ordrar, gissa om de som beställt skor blev glatt överraskade när de kom hem och upptäckte att skorna kommit fram tidigare än förutsatt. Lisa berättade om en kvinna som valt att beställa skor från Zappos.com till en släktings begravning eller liknande och i beställningen hade hon utryckt något om att det var viktigt att skorna levererades i tid pga. personlig förlust. Skorna levererades inte bara tid utan de kom tillsammans med dem en blombukett. Kvinnan som beställt skorna var en flitig bloggare och bloggade självklart om detta underbara företag som inte bara levererat skorna i tid utan även skickat en vacker blombukett. Enligt Lisa Johnson har Zappos.com tiodubblat sin vinst på bara ett par år.
Lisa Öhrqvist