Magasinet är dött – länge leve magasinet!

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur digitaliseringen skapar nya möjligheter för journalistiken, där jag menade att digitaliseringen inte bara leder till nedlagda redaktioner och allt färre journalister, vilket ofta sägs vara framtidsprofetian för dagstidningar världen över.

Men utmaningarna gäller inte bara dagspress, även lyxiga magasin har stått inför liknande utmaningar i och med inredning-, mode- och matbloggarnas intåg på mediearenan.  Och bloggarna som kunde blivit magasinens död har istället vitaliserat branschen.

De flesta magasin har mött bloggarnas intåg med öppna armar, och vi kan idag se hemma-hos-reportage med bloggare i magasinens mittuppslag. Att ha både en och två bloggare knutna till magasinets webbsida är inte något ovanligt. Bloggarna har blivit en del av magasinen, som förutom en print-produkt numera erbjuder en integrerad upplevelse över flera plattformar. Från den trycka tidningen i läsarens händer, till webbsidan och instagramflödet.

Men magasinen har inte enbart blivit en allt mer digital upplevelse. Det finns alltid en motrörelse. För med den ökande digitaliseringen ser vi också ett ökande intresse för hantverket bakom riktigt bra magasin. Vi ser fler magasin där papprets kvalitet, de långa reportagen, fotografierna och skribenternas skicklighet fortsätter locka till köp och läsupplevelser. Internationella Monocle är ett bra exempel, som förutom magasinet också är radiostation, café och e-handel i ett.

12 minuter om dagen

Forskningsinstitutet Nordicom har årligen studerat medieanvändningen i Sverige sedan slutet av 1970-talet. Och enligt Nordicom läser 58 procent av den svenska befolkningen (9-79 år) minst en tidskrift i veckan. Nordicoms studier visar också att den genomsnittliga svensken lägger cirka 12 minuter/dag på att läsa tryckta tidskrifter.

Nordicom slår även fast att om den genomsnittlige svensken lägger mindre än en kvart om dagen på tidskrifter så spenderar tidskriftsläsaren, det vill säga den som faktiskt läser tidskrifter, betydligt mer tid på att läsa dem – 36 minuter/dag på populärpress och 30 minuter på fackpress. Det är över en timme i veckan med ett magasin i handen. För kundtidningar är motsvarande siffra 25 minuter/kundtidning enligt brittiska APAs undersökning.

Och magasinen är inte bara bra läsning. De är inredning. Hemma hos bloggarna och i många svenska hem. Cirkeln sluts.

På JMW gillar vi magasin. De ger oss chansen att djupdyka i intressanta ämnen, vidga vyerna, erbjuda nya perspektiv, inspiration och reflektion. Och vi vill såklart att även du ska uppleva. Här nedan hittar du därför 3 tips på fantastisk läsning från 3 JMW-are med kärlek för magasin.

 

3 tips från Samuel Garlöv, kreativt ansvarig på JMW

Lucky Peach; http://luckypeach.com/

Lucky Peach är ett matmagasin som erbjuder mer läsning än matbilder. De har duktiga skribenter som skriver med passion och gör annorlunda, roliga och genomarbetade reportage.

Bloomberg Businessweek; http://www.bloomberg.com/businessweek

Bloomberg Businessweek är snygg, smart och läsvärd, hela vägen från framsidan till det sista ordet, och innehåller spännande reportage om reklam, business och branding.

ICON Magazine; http://iconmagazine.se/

Icon Magazine är Bonniers stora satsning på ett lyxigt svenskt livsstilsmagasin. Den innehåller en bra blandning av mode, mat, intressanta reportage om udda ämnen, intervjuer och personporträtt. Och så är den tryckt på ett papper som känns bra i handen.

Tre och ett halvt tips från Samuel Skwarski, kommunikationskonsult på JMW

Monocle, http://monocle.com/

Monocle är en tidning som bemästrat blandningen av betalt ”content” och redaktionellt innehåll. Jag köper alltid det senaste numret innan jag ska resa. Då vet jag att jag har flera timmar läsning, om allt från det politiska läget i Thailand till de bästa barerna i Berlin, framför mig.

Another Escape, http://anotherescape.com/

Another Escape kommer släpps två gånger per år och varje nummer har sitt eget tema. Det senaste, ”The night volume” innehåller reportage om kreativa subkulturer som lever upp på natten, dykning i becksvart nattmörker, och reportage om vad som händer bland växterna i ett växthus när vi andra sover.

Arena, http://www.magasinetarena.se/

Politisk idédebatt, inlägg, krönikor och intervjuer i en balanserad och läsvärd blandning. För att väga upp Arenas slagsida åt vänster kompletterar jag med läsning i deras borgerliga motpart, magasinet Neo.

3 tips från Martina Larsson, Kommunikationskonsult och bloggexpert på JMW.

Vouge, http://www.vogue.co.uk/

Jag älskar glossy modemagasin och högst upp på listan står givetvis Vouge. Modetidningarnas modetidning. Mode, livsstil, reportage och inspiration i en otroligt snygg förpackning. Jag köper inte Vouge jätteofta men det är också ett magasin som har en lång livstid. Kanske är det också därför som Vouge har en speciell och exklusiva känsla?

Vagabond, http://www.vagabond.se/

En ruggig dag när det är kallt och regnet öser ner köper jag gärna Vagabond och drömmer mig bort för en stund. Jag upptäcker nya ställen som jag bara måste åka till efter att ha bläddrat igenom sidorna som är fullspäckade med bra reportage, fina bilder och reseinspiration.

Elle, http://elle.se/

Jag är modeintresserad och köper ofta magasin för att inspireras och få en överblick kring trender och nyheter. Mitt tredje tips blir därför Elle. Även om fokuset ligger på mode så tycker jag att Elle även bjuder på bra intervjuer, tränings-och restips och snygga modereportage. När det är intressanta intervjuer kan jag också köpa UK eller US-edition. Ett minus är att det ibland känns som den innehåller väldigt mycket reklam. För matinspiration är Elle mat & Vin att rekommendera – om inte för att laga maten så för att titta på de vackra matbilderna.

Till toppen