Kommunikation måste väcka känslor


Heinz har dragit tillbaka en reklamfilm där två män pussas. Eftersom den har utlöst reaktioner. Först reagerar folk över att två män pussar varandra. När företaget sedan drar tillbaka filmen reagerar den brittiska gayrörelsen och uppmanar till bojkott.

I ett pressmeddelande skriver Heinz: 

Heinz has confirmed that it withdrew a UK TV commercial for Deli Mayo last week because it was not in accordance with Heinzs long-standing corporate policy of respecting everyones rights and values.

Heinz pulled the ad in the UK because our consumer research showed that it failed in its attempt to be humorous and offended people on all sides, said Michael Mullen, Director of Global Corporate Affairs for Heinz.

Heinz apologizes for its misplaced attempt at humor and we accept that this ad was not in accordance with our long-standing corporate policy of respecting everyones rights and values, Mullen said.

Personligen tycker jag att det är en tafflig förklaring. Är det humor att skämta om två män som lever i ett förhållande?

I Sverige hoppas marknadschefen att detta inte ska påverka företaget: – Det hoppas jag verkligen inte, det vore ytterst tråkigt.  

Några snabba reflektioner:

  1. Kommunikation måste väcka känslor och reaktioner. Det gör att man som företag måste vara modig – alla kommer inte gilla kommunikationen. Om man har som mål att kommunikationen ska gillas av alla så blir den slätstruken och ingen kommer att ta notis av det man säger.
  2. Vi lever i ett globalt nyhetsflöde. Att Heinz drar tillbaka en annons i England var inte en nyhet i Sverige för några år sedan – idag är det.
  3. Allt kommunicerar. När du väljer att göra en annons med två män som pussas så sänder det ut ett budskap. När du väljer att dra tillbaka sänder du ut ett budskap. Om man saknar mod måste man göra ett ordentligt övervägande innan man sticker ut hakan annars riskerar man få retirera med svansen mellan bena.
  4. Sverige är inte världen. Sverige är inte Europa. I Sverige ser vi ofta reklam som spinner på ett gaytema – homosexualitet är nästan normaliserat i reklam, framförallt när vi har Europride i Stockholm om en månad. Jag lyfter inte på ögonbrynen. Men så ser det inte ut i resten av världen eller Europa. Runt om i världen väcker fortfarande homosexualitet starka känslor.
  5. Filmen sprids nu via Youtube och andra kanaler. Över 77.000 500.000 konsumenter har valt att titta på filmen. Över 800 1.500 konsumenter har kommenterat filmen på Youtube. I denna diskussion har jag inte sett att Heinz deltar…

Björn Mellstrand

Till toppen