Kommer Guldägget belöna fejk-PR?

FejkPRGuldägget är Sveriges mest prestigefyllda och viktigaste tävling i marknadskommunikation. Nu börjar det bli dags. I dagarna avslöjas vem som kommer leda juryn. Sedan kommer respektive jurygruppsordförande avslöjas innan det drar ihop sig inför inlämningen av bidragen.

En fråga kommer bli högintressant i årets tävling, hur juryn förhåller sig till PR-branschens stora diskussion kring fejk-PR? Black och Miss Skinny har fått branschdebatten att gå på högvarv. Ska Guldägget legitimera och belöna fejk-PR?

Fejk-PRn belönades inte vid Spinn-galan förra veckan, vilket säkert kan bero på att dessa bidrag inte tävlade i Spinn. Men jag är säker på att de kommer tävla i det kommande Guldägget. Guldägget har sedan de började belöna PR valt att gå sin egen väg.

Vägvalet är avgörande för fejk-PRs framtid i Sverige och kommer troligtvis bestämma om vi får se mer av denna typ av kommunikation framöver. Eftersom Guldägget är en tävling i kreativitet så är jag ganska säker på att de debatterade casen kommer skörda framgångar.

JMW har vid flera tillfällen ställt sig kritiska till fejk-PR. Våra skäl är att det riskerar urvattna trovärdigheten hos den som ligger bakom en kampanj – om man en gång far fejkar vad är det som säger att man inte gör det nästa gång. Dessutom fokuserar denna genre främst på att generera uppmärksamhet som ofta bara är kortsiktig – upp som en sol ned som en pannkaka. Istället för att bygga långsiktiga relationer med sina målgrupper.

Det ska bli spännande att se hur Guldäggsjuryn, som traditionellt består främst av folk som jobbar på reklambyråer, gör. Oavsett vilken väg de väljer så kommer det skapa debatt. Och sätta fokus på branschetiken. Mitt råd till den blivande ordföranden är att ta diskussionen med kategoriordföranden redan när ni träffas första gången och diskuterar förutsättningarna för arbetet. Det ska bli intressant att se hur de väljer att tolka Guldäggets tävlingsregler ”Anmälaren ansvarar för att tävlingsbidrag inte strider mot marknadsföringslagen, annan marknadsrättslig lagstiftning, lagen om namn och bild i reklam, personuppgiftslagen, immaterialrättslig lagstiftning, branschpraxis eller etiska regler eller andra för marknadsföring eller i övrigt tillämpliga lagstiftningar.” . Vilken branschpraxis och etik är det som kommer gälla? PR-branschen? Reklambranschen?

Vilka värderingar ett företag står för blir allt viktigare. Många konsumenter efterfrågar att de är tydliga med sina värderingar. Om ett företag är beredda att fejka för att maximera uppmärksamheten. Är det då beredda att fejka något annat, som t ex innehållsförteckning, råvaror, för att maximera försäljningen?

/Björn Mellstrand

Till toppen