Klargörande
Idag på presskonferensen då vinnarna av Grand Prix och PR Lions vid Cannes Lions presenterades uppstod ett missförstånd. Juryns ordförande Lord Tim Bell drog ett skämt som uppfattades som att jag skulle försökt misskreditera ett av de svenska bidragen.
Personligen känns det väldigt tråkigt det i media uppfattas som att jag skulle försökt misskreditera ett svenskt bidrag. Framgångar för PrimePR i Cannes gynnar hela den svenska PR-branschen och gör att PR stärker sin position på den svenska marknaden. Personligen känns det som en misskreditering av mig och ett ifrågasättande av min integritet. Jag hoppas nu att det står klart att jag inte gjort några försök att misskreditera något bidrag.
Svenska PR-framgångar i Cannes är viktiga. Eftersom det bidrar till att lyfta hela den svenska PR-branschen. PrimePR har genom att ta sig till shortlisten bevisat att de tillhör en av världens främsta och mest kreativa PR-byråer. Deras bidrag ”Mess is more” är ett exempel på hur en kreativ idé kan få fötter och bidrag till att ökad försäljning. Det är också ett exempel på att PR inte bara handlar om redaktionell uppmärksamhet. Grattis till shortlisten PrimePR!
Nedan kommer Tims ursäkt.
Björn Mellstrand
Denial and apology
Following an unfortunately distorted and misrepresented version of what I said at the PR-Lions press conference.I want to make it clear that the Prime campaign for Halebop, “Mess is more”, quite correctly made the short list and was one of the best campaigns among all the entries which explains why it was on two short lists, Technology and Manufacturing and Best Use of the Internet, Digital Media and Social Media. It is a very professional and imaginative campaign and if it had been up to me alone I would have given it a Lion.The campaign is rightfully on the shortlist. I did not suggest that anything in the entry was falsified or untrue. Nor have I suggested that Björn Mellstrand has criticized the entry. If the agency and the client and all concerned have been caused distress I sincerely apologize.
Lord Tim Bell
President Cannes PR Lions Jury