Kan man tävla i PR?

Igår debatterade Reklamförbundets vd – Pia Grahn Brikell, SPINN-juryns ordförande och tillika kommunikationsdirektör på Electrolux – Lars Göran Johansson. Prats vd – Gabriella Finnborg och jag om man kan tävla i PR.

Mitt svar på frågan om man kan tävla i PR är entydigt ja. Och vi bör tävla. Tävlingar innebär att branschen blir mer publik. Det kan också bidra till att föra branschen framåt. En tävling som Guldägget bidrar till att lyfta kreativiteten i vår bransch. SPINN har bidragit till att sätta Marknads-PR på kartan.

Gabriella Finnborg som också är ordförande i en av våra branschorganisationer, Svenska PR-företagen, var tveksam, om inte negativ till tävlandet. Hennes orsaker var lite oklara – bland annat kritiserade hon att SPINN misslyckats med att skapa uppmärksamhet om tävlingen. Och hon var tveksam till tävlingarnas kriterier som hon tyckte var otydliga. Jag tycker det är ganska dåliga argument.

Att SPINN inte lyckats med att få uppmärksamhet kring tävlingen betyder ju inte att det är fel på själva tävlingen. Otydliga kriterier går att ändra.

Det är lätt att kritisera. Det är svårare att förändra. Förändring kräver engagemang.

Det vore bra om vi tävlade mer. Vi kanske till och med skulle tävla i krishantering. Varför inte låta team från olika byråer få lösa ett case under en begränsad tid, likt Young Creatives.

Apropå tävla i PR. Imorgon är det prisutdelning i SPINN. Det är med viss nervositet vi på JMW morgondagen – hur kommer det gå för vårt bidrag  “North Pole Extreme by Crescent” i Eventklassen.

Björn

Till toppen