JMW-talanger nominerade i Young Lions

Ander Pålsson_ Samuel Skwarski

I dag möttes vi av det glädjande budskapet att ett JMW-team nominerats i reklamtävlingen Young Lions, en tävling för unga kommunikationstalanger. Från JMW har Anders Pålsson, AD, och Samuel Skwarski, PR-konsult, nominerats för sin kampanj ”Diabetesfadder” för Diabetesförbundet.
JMW-teamets lösning på den kreativa briefen kopplar ihop Diabetesförbundet med målgruppen genom en sociala medier-tjänst baserad på ”tinder-teknik”.

Vad är idén bakom lösningen?
Samuel: – Vår idé bygger på insikten att ”Ensam är inte stark”. Och att många som lever med diabetes saknar en plats att utbyta erfarenheter på. Diabetesförbundet har samtidigt en utmaning i att nå ut till diabetiker som inte är medlemmar.

Young Lions bloggpost_Diabetesfadder_mock up

Och lösningen?
Samuel: – Vi skapade en social plattform, där den som fått diagnosen diabetes kan prata om sina funderingar, frågor och farhågor med andra i samma situation. En plats där den kollektiva erfarenheten hos andra diabetiker kan svara på både de stora och de små frågorna. Med ”Diabetesfadder” stärks relationen mellan Diabetesförbundet och deras målgrupper.

Hur funkar det?
Anders: – Tekniken bakom fungerar ungefär som Tinder, fast istället för att söka en partner eller ett ragg så söker du en fadder. Någon som kan svara på frågor du inte ställer till personer utan erfarenhet av diabetes.
Frågan skickas till en användare, som får välja att svara eller att skicka vidare. Om det går för lång tid skickas frågan vidare och om den skulle passera tio stycken användare hamnar den hos Diabetesförbundet, för att inga frågor ska förbli obesvarade.

Vad händer nu?
Samuel: – Nu ska vi fira nomineringen och hålla tummarna för en plats i Cannes.
Anders: – Och boka flygbiljetter…

Se listan över de andra nominerade på Dagens Media.

 

 

Till toppen