Intryck från SXSW Interactive 2016

Årets SXSW Interactive är slut. Min jetlag börjar lägga sig och tankarna falla på plats. Jag kan konstatera att det återigen var en väldigt bra och rolig resa. JMW hade fem personer på plats i år och mellan oss täckte vi nästan in 70 programpunkter på tre dagar. Det här är dock min personliga summering.

Bärbar teknik blir äntligen bärbar

Efter lite försiktigt trevande är nu modevärlden riktigt på gång med ”wearables”. Som modeintresserad tycker jag det såklart är väldigt positivt. SXstyle har blivit en spännande kategori med flera bra programpunkter på SXSW i Austin. Användbara och smarta tekniska lösningar bli nu riktigt snygga och något man faktiskt vill ha på sig.

Själv var jag på två seminarier som pratade om ”soft wearable tech” där tekniken, enkelt beskrivet, vävs in i tyget på plaggen som vi tar på oss. Vi går från hårda batterier till mjuka batterier vilket ger ökad flexibilitet i design. Batterier som även går att tvätta.

Jag lyssnade till representanter från bland annat Under Armour, The North Face, Adidas och Vans, samtliga som glädjande hade inställningen att teknik i plagg måste fylla ett syfte. Den får inte bara vara där för sakens skull. Kul också att se hur vissa börjat laborera med sensorer i plaggen. Framförallt när det kommer till idrott och motion så kan den data som sensorerna samlar in hjälpa oss höja vår prestation. Föreställ dig en skidjacka som kan ge dig snabba väderuppdateringar och beräkna vindmotstånd. Eller ett par skidor som berättar för dig om snökvalitet.

VR verkar vara här för att stanna

Efter att ha varit en snackis ett par år blommade virtual reality-spåret ut ordentligt på årets festival och belönades med en helt egen kategori i programmet. Nästan alla företag som hade montrar visade någon form av VR-lösning. Samsung var dominerande på plats med sin Gear VR och det snackades en del om Playstation som kommer med en ny enhet och flera spel med VR-teknik. Det märktes också att det blivit billigare att jobba med VR. Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, DMV, delade ut enkla kartongglasögon där man med hjälp av deras app och sin telefon kunde få en riktigt bra upplevelse i trafikvett. Själv gick jag mest igång på om det skulle gå att kombinera ”soft wearable tech” med fiberoptiska kameror och VR. Tänk om Guidettis matchtröja skulle kunna livesända matchen från hans synvinkel hem till mig i soffan. Därifrån kan jag vara med nere på plan och med hjälp av sensorer, som också sytts in i tröja, och känna smällarna från mittbackarnas vassa armbågar när han stångas i straffområdet.

Robotarna tar inte över. Ännu.

Robotfarbrorn Rodney Brooks intervjuades av Nick Thomspons från The New Yorker på en av festivalens största scener. Han avfärdade skönt både Stephen Hawking, Elon Musk och Bill Gates som tidigare i år gått ut och varnat för militariseringen av robotar och AI. Enligt Rodney hade herrarna tittat för mycket på Hollywoodfilm. Samtalet i stort handlade om var vi står idag gällande robotteknik och artificiell intelligens och det blev tydligt att vi är långt ifrån den framtid som spelas upp på film. Enligt Rodney kan en robot göra vadsomhelst. Men den måste instrueras av en människa. Det finns inga robotar idag som kan skriva om sin egen kod, göra uppror och ta över världen. Däremot finns det robotar som snart kan köra oss till och från jobbet. Rodney menar att de som idag kör bil för Lyft eller Uber ska börja oroa sig för framtiden. Han gav även rådet att om man funderar på att ge sig in i robotbranschen så är det lösningar inom vården man ska kika på. Framförallt äldrevården där robotar kan hjälpa personalen med tunga lyft och andra slitsamma arbetsuppgifter.

Varumärken som aktivister

Det pratas hela tiden om ”millenials”. Anledningen är såklart att de börjar bli en stor och köpstark målgrupp uppvuxna på internet. En stark och mäktig röst som sätter press på företag. Jag lyssnade till en panel som diskuterade varumärkets roll i samhällsfrågor. Viktigt att poängtera att det inte handlade om CSR. Det var panelen väldigt tydliga med. Nej den typen av ansvar, att man till exempel kompenserar sina utsläpp, ses som en självklarhet. Det ska göras för att rättfärdiga ens existens. Den här programpunkten handlade istället om att målgruppen millenials vill att varumärken tar ställning i samhällsfrågor som påverkar oss alla. Det kan vara allt från jämställdhet, rasism till politik och forskning. Exempel som lyftes var Ben & Jerry’s som visat sitt stöd för Bernie Sanders och till och med gjort en smak för honom. Burger King med sin Proud Whopper eller Chipotle som tydligt lobbar för att förbjuda GMO. Klart blir det att varumärken behöver förbereda sig. Att målgruppen engagerar sig i samhällsfrågor och förväntar sig svar har flera stora sponsorer av fotbolls VM och OS fått känna på nyligen. Paneldeltagarna var eniga om att varumärken underskattar sin röst och påverkansgrad. Kan såklart verka skrämmande. Och fel kan det bli. Som när Starbucks uppmanade sin personal att starta samtal med sin personal under #racetogether. Men att våga stå ut kan också vara lönsamt vilket tidigare studier har visat.

 

 

Till toppen