Hoppet gror i San Francisco

Under min påsksemester i Los Angeles och San Francisco passade jag på att besöka branschkollegor. Och bilden som målas upp är att den amerikanska PR-marknaden efter dotcom-kraschen har genomgått sitt största stålbad någonsin. Framförallt drabbades alla de oberoende byråer (hundratals) som startade i samband med att internetbolagen växte som svampar ur marken en varm, fuktig höstdag.

När kraschen kom smygande började de flesta byråer som insåg vart det barkade satsa på läkemedel – något som vi känner igen från den svenska marknaden. Men det var många som för sent insåg att luften gått ur marknaden. En efter en slogs de ut. Kvar blev de stora drakarna, ofta knutna till ett globalt nätverk, och de som insett att man inte skulle lägga alla ägg i en och samma korg. Slakten av byråer var påtagligast i San Francisco med omgivande Bay-area.

Men nu börjar marknaden röra på sig. Fler uppdragsgivare ökar sina investeringar i PR-tjänster och förhoppningarna om att de tuffa tiderna är över börjar åter växa sig starka hos PR-konsulterna på den amerikanska västkusten.

Fler rapporter/reflektioner kommer kanske senare.

BjM

Till toppen