Grattis SPINN-vinnare
Igår var det återigen dags för SPINN, PR-branschens tävling i marknads-PR. En tävling i såväl kreativitet som effekt. Jag skulle dock framförallt säga att det är en effekttävling. Kvällens stora vinnare var Prime PR, Jung Relations tog hem andra platsen i tävlingen. Cohn & Wolfe fick åter igen pris för sitt projekt Minimize Me som de tidigare tog hem det första PR-Guldägget med. De verkliga vinnarna var Max Hamburgare och McDonalds som tog hem vardera två guld.
Tävlingar är bra. Visst var vi på JMW besvikna över att inte vara nominerade. Men då blir jag sjukt glad när en av mina medarbetare under kvällen säger ”nästa år är det jag som ska stå där uppe”. Om tävlingar sporrar till att göra ett ännu bättre arbete för våra uppdragsgivare så är otroligt mycket vunnet.
SPINN skulle må ännu bättre av att kopplas helt bort från de byråerna som tävlar. Idag sköts tävlingen av några byråer i branschen, där Prime PR hittills dragit det tyngsta lasset – vilket är grymt imponerande! Men på sikt bör tävlingen skiljas helt från byråerna och PR-branschens förening – PRECIS – borde över även hela arbetet med tävlingen – det skulle öka tävlingens trovärdighet och styrka.
Björn Mellstrand