Google instant search gör om spelplanen

Google släppte sin nya övergripande sökfunktionalitet igårkväll: Google Instant Search. Det innebär att när du skriver in ett sökord ”gissar” Google utifrån en matematisk algoritm vad du söker efter (det liknar Googles tidigare Suggested Search liksom Bings Type Ahead). Sökträffarna förändras utifrån varje bokstav och varje gissning som Google gör. I realtid.

Jag gjorde en kort film för att visa hur det ser ut:

Om du vill testa behöver du vara inloggad med ett Googlekonto (ditt gmail-konto) och ändra Inställningar till att både söka och visa språket som Engelska.

Hur kommer det här påverka oss som användare?
Vi kommer ännu mindre bara titta på de översta träffarna på söksidan. Eftersom det går så snabbt, eftersom du slipper att klicka på Retur och vänta på att hela sidan ska laddas kommer det inte finnas någon anledning att gå igenom en mängd söksidor eller ens gå ner långt ner på sidorna med sökträffar. Vi kommer att lära oss att modulera sökorden snarare än att leta bland många träffar. Sökbeteendet kommer antagligen att stärkas ännu mer samtidigt som faran finns att vi upplever att man inte hittar precis det man söker efter om man slutar att leta längre ner i resultaten.

Vad innebär det för företagen?
För oss marknadsförare och företagen innebär det inte att man kan strunta i att optimera sin nätnärvaro för sökmotorerna utan snarare arbeta ännu mer med detta både för den vanliga hemsidan såväl som att använda sociala medier för att få ett bättre läge tidigt i sökläget (läs också vad analytikerna säger om hur Instant Search kan förändra spelplanen).

Google Instant Search kommer att innebära att den som vill synas på Google måste än mer arbeta med sina viktiga nyckelord. Nikke Lindqvist har funderat över hur det kommer att påverka sökmotoroptimeringen och det han skriver här blir centralt:

”…det gör det ännu tydligare att sökmotoroptimering alls inte längre handlar om att jaga ett begränsat urval av sökord och se till att synas så bra som möjligt på dem. Nej nu handlar det definitivt om att äga, inte bara de vanligaste variationerna på sina centrala sökfraser, inte bara volymorden utan att ligga så bra till som möjligt så tidigt som möjligt i ordet den som söker skriver.”

För att utnyttja den kraften måste företag både se till att vrida till sitt innehåll så att det är optimerat tidigt: själva skapandet av texter måste än mer bearbetas utifrån såväl nyckelord som volymord som Nikke Lindqvist påpekar men också handlar det om att jobba aktivt med sin distribuerade närvaro. Där är sociala medier viktiga. Det blir än mer viktigt att arbeta med kategorisering och etikettering liksom att se till att varumärkets bärande värdeord finns med i såväl biografi, presentation, att arbeta med det i texterna oftare än tidigare liksom att tekniskt sett arbeta med de plattformar man arbetar med. Internlänkning med rätt länkankare (ord som länken är fäst vid).

Fler och fler använder sökmotorerna för att leta efter information om varor och tjänster – sökbeteendet är generellt hos alla nätanvändare vilket innebär att den som äger ett varumärke, den som ansvarar för marknadsföring måste lägga en större del av sin budget på sin nätnärvaro. För varumärken innebär det också att man måste bli duktigare på att hitta sina unika värdeord – inte att använda de trygga ”kvalitet” och ”erfarenhet”: generellt är det ord som alla använder utan att bygga sina värden utifrån specifika termer respektive värdeordskluster som kan skapa träffar i Instant Search.

Generellt så innebär det här att varje företag helt enkelt måste stärka sin närvaro på nätet: genom att arbeta smart och effektivt med sitt innehåll, se till att finnas på så många platser som möjligt. Lika bra att börja nu, för även om vi ännu inte ser Google Instant på Google.se så lär det komma i sinom tid.

Vi har länge sagt ”content is king” och att kontexten är jokern. Med Google Instant Search har det blivit än viktigare.

Till toppen