Fortsättning på trendspaning – Apple banar vägen

För att återknyta till gårdagens trendspaning om kommande omdaningar inom mediekonsumtion med fokus på TV så läste jag precis att Burger King tar fram reklamfilm speciellt riktad mot video iPod. I princip är det en (mer eller mindre) vanlig reklamfilm men skillnaden är att man går ut i pressen med att den är ÄR just reklamfilm för video iPod. Filmerna är producerade av vanliga människor och ska vara tillgängliga via heavy.com (en site för nedladdning av video) men är tydligt märkt med Burger Kings logga.

Hur gick Burger King tillväga? Jo, de vände sig till heavy.com och gav dem cirka 20 stycken Burger King-masker och sa ”Vi vill göra något kul med era användare”. Heavy.com tackade ja och delade ut maskerna till några utvalda användare som sedan dök upp igen med massor av inspelade videoklipp som sedan lades upp på sidan (tydligt ”brandad” som Burger King).

Kuriosa: En av filmerna visar en person iklädd kunglig mantel och Burger King-mask som går till McDonalds och ber om en Whopper…

Vad som kan vara den första ”infomercial” för video iPod var en film som togs fram av Adobe som de kallar ”Photoshop TV” med syfte att utbilda människor i användandet av Photoshop. . Vilket är ett annat exempel på hur alerta företag snabbt utnyttjar de nya möjligheterna.

Dessutom surras det redan i bloggvärlden om att porren snabbt sprider sig inom video iPod-världen också.

Alla små tecken understryker tidigare ”spekulationer” kring hur stort detta fenomen kan bli. Tekniken med film via Internet är verkligen inte ny, och portabla mediespelare har funnits relativt länge. Men det verkar som att först när Apple lägger sin magiska hand på fenomenet så drar utvecklingen iväg i en rasande fart.

Vi har örat mot marken och fortsätter att lyssna efter vad rör sig borta vid horisonten.

ToN

Till toppen