Förändras eller dö

Förändras eller dö

Mycket har hänt sedan den där vårdagen 2007 då en klasskompis vid Mittuniversitetet berättade om ett socialt nätverk som gjort succé i USA. Många omkring mig började använda det redan då och nyligen gjorde min pappa entré på internet och för honom är Facebook det enda som finns online.

Sakta men säkert har Facebook flyttat fram sina positioner under de senaste åren. Ständigt lagt till nya funktioner som gjort det enklare för oss att stanna kvar på den sociala plattformen. Idag är det svårt att inte vara en del av Facebook. Inte minst då ju längre du är med, desto svårare blir det att lämna. Branschkollegan Fredrik Wass är inne på samma spår. Att stå utanför Facebook idag är precis som Fredrik skriver – som att flytta långt ut i skogen. Bortom allt.

Allt fler tjänster samlas kring den amerikanska jätten. Senast i raden var Instant Articles där stora medier ställt sig på rad för att vara med från början. Jag förstår att jättar som The New York Times, BuzzFeed, BBC och Speigel hoppar på. Medierna är rädda om läsarna och kliver du inte på tåget gör dina konkurrenter det. Och det här är ett sätt för Facebook att med små, bestämda och affärsmässiga steg stärka sin position som plattformen.

Samtidigt är det intressant hur fler aktörer satsar på att bli mer relevanta för oss som konsumenter. Det finns ett antal aktörer som försöker och Spotify är en av dom.

Nyligen presenterade den svenska musikjätten sin satsning på att bli mer för oss. Flera nyheter levererades för att få oss att stanna längre i tjänsten. Utöver den stora musikkatalogen kan vi nu också konsumera film och poddar (samtidigt som det mest spännande handlade om träning). Det är intressant på flera sätt.

Att Spotify breddar sitt erbjudande är ett naturligt steg. Intresset för poddar är större än någonsin och det känns helt rätt att Spotify inkluderar podcasts i sitt erbjduande. Träningsfunktionen är smart eftersom den i farten ger musik för varje ögonblick. Breddning mot rörligt är modig samtidigt är konkurrensen knivskarp och kräver att vi förändrar vårt användande av Spotify. Vi ska gå från att (passivt) lyssna till att aktivt se. Det handlar om att förändra ett beteende och Spotifys designchef har antagligen rätt när han säger i en intervju med DI Digital att ”Vi lever och dör med det här”.

Och det är sant. Endast den som håller sig relevant och skapar värde för sina användare belönas med vår tid. Därför måste aktörer som Facebook och Spotify hela tiden bli lite bättre. Annars går vi någon annanstans. Vår värld förändras snabbt och för att fortsätta vara relevant måste utveckling hela tiden ske. För den sker oavsett om vi är en del av den eller inte och ibland är det bättre att leda förändringen än att följa den.

Förändringarna som exempelvis Facebook och Spotify gör nu öppnar upp hela nya möjligheter för oss som kommunikatörer. Det förändrar medielandskapet och ger oss nya sätt att skapa värde. Det är spännande för mig som gillar förändring.

Den amerikanska professorn Leon C. Megginson har sagt ”It’s not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change” och det är precis vad många måste förhålla sig till. Förändras eller dö.

chang

 

Till toppen