Finns viljan till förnyelse? Ja då spelar sociala medier en roll. Valrörelsen 2010. Del 14.

Ok. Trots semester ger jag mig på den vanligaste frågan vi hört under våren. Det började för mig den 4 januari 2010. Det var den dagen det blev tydligt att politiken blir det realtidscase för sociala medier som kommer att förändra mycket av synen på de nya kommunikationsverktygen.

Frågan är den om sociala medier kommer att spela någon roll i årets valrörelse. Det är faktiskt exakt den viljan att så skulle ske som ligger bakom mitt arbete med Politik 2.0 och socialamedieakuten i Almedalen.

Så denna gång är det Kent Persson som i veckans bloggdebatt ställer de här  frågorna:

  • Kommer sociala medier kunna påverka valutgången alls eller är de på väg att floppa?
  • Kan de sociala medierna var till någon nytta i de lokala valrörelserna?
  • Ämnet är helt enkelt, är politiken i de sociala medierna flipp eller flopp?

När jag i Almedalen både i Gomorron Sverige och i debatter sa att sociala medier inte kommer att spela någon roll reagerade många både av förvåning och vissa uttryckte till och med besvikelse, som om jag svek allt jag predikat. Erik Westerberg från Dagens Media summerade det skämtsamt under ett samtal i Almedalen med ”är väl som om Jesus skulle börja säga att kristendomen inte gäller längre”. En kommentar som väl summerar hur  tydligt mitt extrema webbkramande varit och hur envist jag lyft fram möjligheterna med sociala medier för politik. Men det är klart jag är lika optimistisk och evangelistisk som alltid. Jag vet vad nätet rymmer för möjligheter till revitalisering av politiken. Jag ser vad som händer överallt hos enskilda individer och med de ambitionsnivåer som finns hos andra. Så svar på fråga 1 är. Självklart kan de sociala medierna påverka valutgången. Men de ser också ut att vara på väg att floppa om vi ser på valresultatet i stort för år 2010.

Jag är nämligen inte bara en obotlig optimist jag är också realist när så krävs. Det är knappt två månader kvar. Det är inte särskilt våghalsigt att redan idag säga att de traditionella valanalyser som kommer att göras med all sannolikhet inte kommer att hitta underlag för att slå fast att ”de sociala medierna påverkade valutgången!”.

Såvida inte ett nytt FRA dyker upp! Eller kanske SJ blir den nya valfrågan? Eller vad som helst. Något som inte är planerat budskapsmässigt. Som inte finns på valaffischer eller annan planerad kommunikation. Då skulle nätet kunna bära fram och med massiv tydlighet lyfta det parti som tydligast visar på en konkret lösning. Och med lätthet kunna förflytta de hundratjugotusen röster som avgjorde förra valet.

Men efter vad som hände i Almedalen är jag skeptisk. Mina råd till vad som kunde gjorts i Almedalen visar på svagheten i det som görs idag eftersom det mesta av det jag påpekade bara gjordes i mindre skalor och väldigt lite nytänk fanns.

Men visst de skulle hinna än. En socialamedieredaktör med lite passion, en himla massa mod och en partiledning som säger ”hörrni vi missar ju en chans här, nu ger vi järnet, gör det du tror bäst”  skulle fortfarande kunna åstadkomma ett under. Det går snabbt och effektivt att bli lika relevanta på nätet som för besökarna  i valstugan.  Så svar på fråga 2 är. Ja för en och annan lokal valrörelse kan de göra nytta.

Och oavsett vilket är ett säkert. Sociala medier är här för att stanna. Om det verkligen finns en vilja till förnyelse så kommer mycket att hända och med det synsättet är de sociala medierna självklart en flipp. Sen ska vi inte glömma att för enskilda individer, såväl väljare som kandidater, har självklart de sociala medier redan år 2010 spelat stor roll och är därmed en superflipp redan.

Men om frågan gäller valresultatet i stort ställd såsom Kent  formulerade det: Kommer de att påverka valutgången så blir mitt svar:

  • I det politiska läge med de frågor som står på agendan nu…
  • med väljarnas låga kännedom och intresse för politikernas närvaro på nätet såsom det är oftast är utformat idag…
  • och med det sätt partistrategerna hanterat (rättare sagt inte hanterat) de sociala mediernas integrering i det interna arbete så leder det mig fram till ett solklart svar på Kents sista fråga. Nej. De sociala medierna kommer inte att avgörande påverka valutgången år 2010.

Men de kommer att göra det. Det kan ni ge er på.Och hade mycket väl kunnat göra i år. Om partierna hade önskat en förnyelse och revitalisering av det politiska samtalet och engagemanget. Om det funnits en genuin glädje för nya kommunikativa möjligheter.

Men Kent för dig och många fler har de sannerligen redan spelat stor roll. Det är också tillräckligt!

/Brit Stakston

Till toppen