Facebook gör det ännu bättre för företag

Inatt släppte Facebook den nya designen för sidhantering. Vad är det som är nytt? Mycket som gynnar konversationen mellan dig som företag och de som valt att följa dig.

Vi kommer att fortsätta att berätta om nya funktioner men de viktigaste handlar om hur du som administratör slipper oroa dig för att du blir synlig med din individuella profil. Sen har en efterfrågad funktion dykt upp: möjligheten att aggregera Facebookstatus från Facebooksidor till företagets Twitterkonto. Facebook råkade visa detta redan i mitten av december och eftersom allt uppenbarligen inte var klart gick hela Facebook ner men nu är allt lanserat och fungerar.

Ett nytt utseende

De gamla flikarna är minnen blott och istället får sidorna ett utseende som korrelerar med de individuella profilerna. Flikarna ligger i vänstermenyn och på så sätt kan de komma att vara svårare att hitta i början men det blir snyggare.

Kommentera som din sida – eller som dig själv

En av de önskningar som företag haft är möjligheten att välja mellan att kommentera både på sin egen sida och på andra företags sidor antingen i sitt företags namn eller som sin individuella profil. Det kan du nu: i konto väljer du om du vill vara på Facebook som din individuella profil eller som någon sida.

Du ställer in det genom att välja Konto och ”Använd Facebook som sida” och då kommer de sidor du är administratör för upp och du kan kommentera på andra sidor som den sidan. Eller så går du till er egen sida med din individuella profil och kommenterar ”som dig själv”.

Du väljer enkelt vilken av de sidor du är administratör för som du vill använda – vilket innebär att du måste hålla tungan rätt i munnen.

När du väljer att vara på Facebook i egenskap av ditt företag dvs med Facebookspråk som din sida kan du kommentera på andra sidor och det blir en kommentar med företaget som avsändare. Nedan ett exempel: en av mina sidor kommenterar på en annan sida

Företagets sidor har också vänner

När du är inloggad som ditt företag kommer personerna som följer företaget synas under ikonen Vänner liksom att alla meddelanden blir synliga i Uppdateringsfliken. Du kommer att se nya personer som gillar din sida och nya uppdateringar och kommentarer.

Din sida får ett nyhetsflöde

Om du klickar på Facebook-logotypen när du är inloggad med din individuella profil = som dig själv ser du uppdateringar från dina vänner och de sidor du följer. När du är inloggad kan du göra samma sak med din Facebooksida: följa andra sidor och se de uppdateringarna.

Facebook integrerar Twitter

Twitter är mycket mindre än Facebook men för företag är det viktigt att kunna integrera de båda plattformarna och det gör nu Facebook. Det du kan göra är att låta dina statusuppdateringar på Facebook automatiskt synas också på Twitter. Det har fungerat förut genom att använda olika insticksprogram men nu har Facebook valt att integrera det själva.

Facebook en självklarhet för företag

Med närmare 600 000 600 000 000 användare globalt och runt fyra miljoner svenskar aktiva på Facebook är en Facebooksida för ett företag mer och mer en hygienfaktor. Det viktiga är nu att skapa en strategi och implementera aktivitet på den egna sidan. Den nya redesignen skapar potential för inte bara diverse kampanjer utan lika mycket adderar funktioner som gör att konversationen kan ta fart. Men det krävs att den som är administratör för en sida är aktiv. Genom att du i ditt företags namn kan kommentera på andra sidor skapar du synlighet för varumärket och på så sätt incitament för att den som gillar en sida får vetskap om ditt varumärkes facebooknärvaro – och kan gilla den.

Det nya kan verka lite invecklat först men Facebooks Officiella sidor eller Facebook Pages är nu fullfjädrade konversationsplattformar för företag och organisationer.

Vill du veta mer om Facebook Pages så hör gärna av dig för en workshop.

Uppdatering: Under dagen har vi sett en ytterligare feature – loggarna som publicerar statusuppdateringar och där användare kan kommentera använder samma sorts logik som Grupperna: överst är alltid det som har nyast uppdateringar oavsett om det är Gilla eller nya kommentarer. Den är alltså inte längre i kronologisk ordning när man går in på en sidas Logg. Därför blir det viktigt att dels lära sig vad användarna interagerar runt och revidera sin innehållsstrategi utifrån såna insikter respektive att vara aktiv i kommentarsfälten även om sidägare.

Facebook har lagt ut en presentation över hur man gör:
Facebook Pages Transition Guide Feb. 2011

Uppgradering: Det verkar som om man nu måste ha engelska inställt som språk för att kunna uppgradera sina sidor. För att ställa om språket går du längst ner på din Facebooksida.

Facebook

Klicka på språket som står längst ned – välj engelska.
Gå till Account och Settings längst upp till vänster. Välj Use Facebook as page. Du får då upp de sidor du är administratör för. Välj den du vill uppgradera. Välj preview. Stäng Tour. Då får du upp denna valmöjlighet:

Deepedition (1)
Till toppen