Få litar på företagsbloggar …
Ny studie från Forrester visar att bara en av sex eller 16% av online-konsumenter litar på företagsbloggar.*
Företagsbloggarna rankar lägst av alla kanaler som undersöktes. Lägre än tidningar, portaler, wikis, mail från företag eller forumpostningar för att nämna några. De som säger sig lita på företagsbloggar verkar dessutom lita mer på alla kanaler så inte ens i den kategorin är företagsbloggen i sig det som attraherar. Hög trovärdighet har däremot mail från någon man känner eller synpunkter från andra konsumenter.
Även när man tittar närmare på gruppen som säger sig regelbundet läsa bloggar så är siffrorna låga, här anger 24% att de litar på företagsbloggar. Bland de som bloggar själva säger 39% att det litar på företagsbloggar. Även här hamnar företagsbloggandet längst ner. De som litar på företagsbloggar är, enligt undersökningen, lite yngre, lite rikare och mindre välutbildade.
Så hur kommenterar man detta som förespråkare (och kursledare) för företagsbloggande? Ska man inte blogga som företag? Jo självklart! Här är mina 10 skäl till varför man ska företagsblogga eller läs här om Saltå Kvarns lyckade blogg som inspiration. Min guru leker bloggdoktor i denna postning också och ger några bra blogghälsoråd.
För mig visar studien två saker dels att företagsbloggandet ligger i sin linda (tror att det helt enkelt finns för få företag som bloggar än och som respondenterna kunde relatera till) dels att allt handlar om innehållet i bloggen. En renodlad produktblogg med företaget som avsändare har självklart låg trovärdighet och kommer man ha väldigt få läsare och inkommande länkar. Ger man inget mer får man inget tillbaks.
Bloggandet som mediekanal kräver lite mer. Men det är inte svårt. Det gäller bara som med alla kommunikationssteg att man är strategisk och definierar vad man vill säga och vad man vill uppnå med bloggandet.
I undersökningen ger man följande råd till företagsbloggar:
- Blogga om kundens problem inte om dina produkter. Skriv om det kunden bryr sig om. Jag skulle säga att en företagsblogg ska skrivas med passion, och att den sällan får en sån briljant chans att gestaltas som i en företagsblogg. Många är det som inom ett företag bär på en enorm passion för sitt jobb. Låt dem uttrycka den!
- Blogga för fansen. Är produkten ett lovebrand eller har potential till att bli så använd fansens engagemang även i bloggen. Vad vill de läsa om? Vad engagerar dem?
- Blogga om frågor som kan vara intressant för olika grupperingar i communities. Låt bloggen bli en central del i såna sammanhang.
- Låt VD, annan väletablerad talesperson eller andra frontfigurer för företaget blogga. Men även ”kändisar” som bloggar ska inte ägna sig åt produktinformation.
- Låt de anställda blogga i en B2B-blogg. Låt inte bloggandet här bli en kommunikationsavdelningsfråga utan låt säljare, support och produktansvariga blogga. Låt experter möta experter.
- För mediebloggar handlar bloggandet om att fördjupa innehållet och relationen till läsarna.
- Blogga för att ha en röst! Bloggen blir ett sätt att prata om företaget, positionera sig bland bloggare och en effektiv krishanteringskanal för att till exempel kunna hantera kritik.
Glad för studier som denna! Det ger mig siffror som kan läggas till listan med argument för varför vi som konsulter inte ska låta bloggar bli företagsbroschyren on line. För det är lätt hänt att följa givna skrivmallar eller andra regler internt. Men ingen vill läsa pressreleaser i bloggformat.
Bloggen för företaget är en guldskål där all egen kunskap, passion samt intresse för och dialog med kunderna kan läggas. Det som läggs i guldskålen blir dessutom sökbart och delbart 24/7.
/Brit Stakston
* 5 000 personer tillfrågades om hur pass mycket de litade på olika informationskällor. De ombads gradera källorna från 1 (litar inte alls på) till 5 (litar helt och hållet på). Av dessa 5 000 uppgav 80% att de använde företagsbloggar. Av dessa var det sedan bara 16% som graderade företagsbloggar så högt som 4-5 dvs litar på dem.