En svårflirtad generation på gång

Scen:
Med 11-årige sonen på nyöppnade butiken runt hörnet.

Dialog:
-Glöm inte ta en brödrost nu! Du har handlat för över 200 kronor idag och får en, säger tjejen i kassan.

-Mamma, ska vi ta en, säger sonen och ser förvånad ut, men också lite glad. En oväntad present från butiken.

-Javisst gör det, säger jag och han packar ner den i fotbollsväskan.

Vi går hemåt i kvällsmörkret och tycker det är toppen med en ny stor affär precis runt hörnet hemifrån. Vi slipper att bära tunga matkassar så himla långt.

-Kul att dom gav oss en brödrost! Men mamma jag tror det är RH-garanti på den.

-RH-garanti?

-Ja, vet du inte, Runt-Hörnet garanti! Garantin gäller bara tills vi kommer runt hörnet.

Det visar sig att Krösus Sork i tidningen Bamse haft RH-garanti på det han sålt i sina tjusiga butiker.

-Det känns precis så med den här brödrosten, säger sonen. Sedan för han ett långt resonemang om det orimliga i att kunna dela ut något ”gratis”. Undrar vem som går på det och om jag tror att jag kommer att handla mer där nu, bara för att jag fått den där brödrosten . . .och undrar sedan.

-Är maten dyrare där för att de ger bort saker?

En liten dialog som får en mamma att lysa av stolthet. Det ger också en tydlig bild av att framtidens marknadsförare kommer få det svårt. Det växer upp en vaksam, väldigt medievan generation som definitivt vill ha annat än ”gratispresenter” för att charmas och lockas. De ser igenom allt. De ser också samband mycket tidigare än vad vi gjorde när vi växte upp.

Utrustas de sedan bara med gedigna kunskaper i källkritik på Internet så kommer de att bli än mer svårflirtade och kritiskt granskande.

Det är självklart att de också kommer att vara öppna för marknadskommunikation – men det måste ske på ett helt nytt sätt. Både i möten i verkligheten, såsom i butiken som vill flirta med nya kunder, och på nätet.

Helt nya grejer.

/Brit

P.S.
Källkritik och lärandet om hållbar utveckling är verkligen två väldigt viktiga uppgifter för den svenska skolan. Vem har en plan för att utbilda lärare i detta? Vem har med det i de skolutvecklingstankar som finns hos både regering och opposition? Ingen.

Till toppen