Den übersexuella mannen – Part II

Idag damp den ner på kontoret, DiEGO nummer 1 2005. Efter en snabbtitt fastnade jag direkt för artikeln med rubriken ”Übersexuell, så funkar det”. Vi har tidigare tittat på detta så kallade fenomen tidigare här på JMWs blogg utifrån ett granskande perspektiv på vad som faktiskt är en trend och vad som endast pekas ut som en trend i media för att skapa nyheter eller används av företag/personer i PR-syfte.

I artikeln uttalar sig trendspanaren Marian Salzman (vice VD på reklambyrån JWT Corporate Communications i New York) om det nya mansidealet. Glömde jag att berätta att hon skriver om detta i sin nya bok ”The Future of Men”, som för övrigt finns att köpa på Amazon?

För ungefär sju miljoner år sedan förgrenade sig apsläktet och människosläktet till två olika arter. Under dessa 7 miljoner år har vi biologiskt sett inte förändrats så väldigt mycket. Däremot har mycket hänt runt omkring oss och vi har långsamt lärt oss allt fler nya färdigheter för att skapa ett drägligare och drägligare liv. Någonstans under tiden har olika mans- och kvinnoideal uppstått. Dessa har ofta varit ganska långlivade och förändrats relativt långsamt över tiden.

Nu ser vi att det talas om nya ideal med mellanrum om endast ett par år. Visst världen förändras i en allt snabbare takt och blir allt mer komplex. Men hur snabbt kan rådande ideal faktiskt skifta? Har vi faktiskt sett en väsentlig skillnad från David Beckhams inträde i rampljuset och den ”metrosexuella mannens” intåg i vårt medvetande tills nu idag när det nya idealet tydligen är ”den übersexuella mannen”?

Det är min tolkning är att här har vi en reklambyrå-VD och tillika författare med två PR-mål och ett nytt begrepp (übersexuell) som verktyg:

• Skapa uppmärksamhet kring hennes nya bok
• Skapa uppmärksamhet kring hennes reklambyrå

Har hon nu lyckats? Absolut, hon hamnade ju t o m här på JMWs blogg…

ToN

Till toppen