Clubhouse – En nytt alternativ för socialt engagemang?

Clubhouse – En nytt alternativ för socialt engagemang?

På dörren till vårt kontor på Kungsgatan 8 står det ”Välkomna alla nyfikna”. 

Nyfiken kan man lugnt säga att jag blev när jag morgonen den 2 februari såg nyheten om att Elon Musk intervjuat Robinhood-bossen Vlad Tenev på den, för mig, främmande appen ”Clubhouse”.  Egentligen kanske det borde varit själva intervjun i sig (som ansågs vara en väldigt bisarr grillning av Tenev efter Robinhoods agerande i GameStop-gate) som lockade min nyfikenhet, men nej. Jag ville veta mer om appen Clubhouse. 

Efter lite skrivbordsresearch hade jag fått en liten bild av vad den här nya, spännande appen är. Ett renodlat ljudmedie där användarna kan skapa diskussionsrum med olika ämnen. Ett sorts LinkedIn + Flashback + Reddit + Fotbollssnack samlat på samma ställe, med endast ljud. ”Spännande, det här måste jag prova”, tänkte jag. Problemet? Du måste bli inbjuden för att vara med.

F*n.

Jag skapar mitt Clubhouse-konto, fyller i mina uppgifter, knappar i mina intressen och ställer på mig väntelistan för att få en inbjudan. Plötsligt plingar det till i luren. Jag har en fått en invite och är därmed inbjudei värmen i rummet (bokstavligen).

Gränssnittet i Clubhouse skrämmer mig lite till en början. Mycket är nytt och framförallt är rädslan av att råka gå in ett rum och göra mig hörd stor. Jag har svårt att förstå hur Clubhouse fungerar, men njuter såklart av att vara en early adopter. Efter en stund trillar följarna in. Många är bekanta vänner och branschkollegor. Sakta börjar det här nya, spännande, men läskiga forumet inte kännas så främmande längre. På torsdag kväll skapar jag mitt första rum enbart för att leka med funktionerna. Känslan kvarstår. Det är lite nervöst, men också väldigt spännande.

***

Idag är det onsdag den 10 februari. Mycket är sig likt och snön ligger kvar på marken. Min känsla för Clubhouse är också kvar. Men med några skillnader. Det läskiga nu ligger i att jag inte får grepp om vad det här nya mediet ska ta vägen. Flyger det iväg som TikTok eller blir det en internetfluga likt Periscope? Meningarna i branschen verkar också gå isär. Är Clubhouse det nya mediet som exploderar som en effekt av fomo och vår sociala längtan av att prata med människor? Eller är det mest nyhetens behag som gör att människor trånar efter en invite? Clubhouse har enligt Digital Diplomacy sex miljoner användare, varav en miljon ska ha tillkommit bara den senaste veckan. Det vittnar om något i alla fall.

Clubhouse-boomen har en del likheter med hur det såg ut när Twitter lanserade Periscope 2015. Då var nyhetens behag att man genom ett enkelt knapptryck kunde sända sin egen liveshow med omedelbar publik. Det fenomenet dog ut relativt snabbt, men det som talar för Clubhouse är faktumet att det är mer fokuserat på gruppdiskussioner som uppmanar till engagemang. Jag är dock osäker på om det räcker för att överleva. Att skapa underhållande, engagerande och levande innehåll under längre tid i samband med den enorma tillväxten som just nu sker kan vara en risk för ClubhouseDet kan komma en tidpunkt då fenomenet är urvattnat. En annan risk jag ser med Clubhouse är moderationsproblematiken. En live-sändning, oavsett utseende och format, är alltid en risk då vad som helst kan hända. Men just att det är ett ofiltrerat ljudmedie gör det extra riskabelt. Absolut att den eller de som sätter upp diskussionsrummet bestämmer vilka som ska få komma till tals, men när man väl bjudit in någon är det svårt att hantera och styra vart samtalet kan ta vägen. 

Vi har redan sett (hört) rum som skenat iväg och blivit rena mobbing- och trakasserierum Är det något som kommer hindra varumärken att våga positionera sig på Clubhouse och bjuda in till öppna samtal? Clubhouse säger själva att de jobbar på att förbättra innehåll- och användarsäkerheten så förhoppningsvis tillkommer verktyg för att säkerställa det här.

Affärs- och marknadsföringspotentialen för Clubhouse är just nu lite oklar. Jag läste häromdagen att det amerikanska tandkrämsföretaget Bite Toothpaste skapade ett rum där grundarna berättade sin historia om hur det gick till när de grundade företaget. Det hade tydligen genererat 30 nya kunder. Enligt uppgifter jobbar också Clubhouse på att utöka erbjudandet genom att lägga till alternativ som prenumerationer och försäljning direkt i appen. För rena ”varumärkesrum kan det säkert generera potentiella möjligheter rent affärsmässigt, men frågan är om det skrämmer iväg den generiske, förbipasserande, Clubhouse-användaren som bara tycker appen är lite spännande och rolig?

Jag tror i grunden att varumärken kan skapa bra och nyttig närvaro på Clubhouse. Bara man vet vad man vill uppnå. Det finns potential att bygga talespersoner och dela insikter och kunskap inom den sektor man vill vara i – bara man öppnar rätt diskussionsrum.

***

Idag är Clubhouse gratis, men det blir intressant att se vart det tar vägen när affärerna börjar ta plats. Kommer det läggas till en betalvägg som görs att endast betalande kunder kan skapa rum?

Och vad händer på företagssidan? Vilket företag etablerar sig först och starkast, och på vilket sätt? Kommer någon annan plattform kopiera konceptet lex TikTok vs Instagram Reels? Det återstår att se om det här blir ett nytt alternativ för socialt engagemang eller bara räddar oss från den mörka februari-tristessen.

Jag heter @forssmus på Clubhouse. Välkomna alla nyfikna.  

Till toppen