CES 2011: Konsumentelektronik är uppkopplad mot nätet
På årets största konsumentelektronikmässa CES riktades blickarna mot mobilen som ett kommande centrum att styra all information och kommunikation, surfplattorna formligen regnade över oss och alla apparater är snart uppkopplade.. Internet finns i fickan, i vardagsrummet och i bilen.
Tillsammans med vår kund Microsoft åkte jag till Las Vegas och världens största mässa för konsumentelektronik: Consumer Electronics Show eller mer känt som CES. 140 000 personer rörde sig genom de 1,6 miljoner kvadratmeter som mässan upptog och 2700 utställande företag gjorde sitt bästa för att få såväl journalister som köpare att gilla dem.
Vår rapportering kan du se på den portal som samlat bilder och filmer och bloggposter från Microsofts nyhetsblogg.
Mobiltelefonen utvecklas från att vara bara till för pratande och sms-ande till att bli en mobil samlingspunkt för både din information och din kommunikation. Motorola släppte bland annat sitt koncept Atrix där mobiltelefonen kopplas till såväl ett ”laptopskal” som till TVn och styr dessa. Windows Phone 7-systemet och Android följer Apples iOS och blir såväl en gamingplattform som möjlig att hantera dina dokument, dina filmer och självklart sociala nätverk. Spel är en stor och viktig underhållningsdel och Windows Phone 7 är direkt kopplat till Xbox Live och du kan på så sätt spela spel som du annars spelar på din Xbox 360, spara dina framgångar etc. En lite udda form av mobiltelefonspelande är Ar.Drone som är en flygande maskin som styrs av din telefon.
Mobiltelefonen blir också en styrfunktion för det smarta hemmet liksom för den nya uppkopplade bilen. Vi såg ett antal exempel på anläggningar i bilen där din smartphone inte bara kopplas till ljudsystemet utan också hanterar såväl navigation som säkerhetssystem. I vissa fall har det mobila operativsystemet helt flyttat in i bilens informationssystem. På samma sätt finns det fler och fler vitvaror som kommunicerar med din mobiltelefon, allt från kylskåp, dammsugare som hela hemmets olika system för värme, ljus och säkerhet.
Mobilitet och uppkoppling mot internet är den starkaste pågående trenden vi ser och CES bevisade det. På lång sikt är det mobiltelefonen som är central, men generellt gäller det alla bärbara apparater: att kunna ta med sig sitt digitala liv är viktigt. Vi blir mer och mer vana att ha åtkomst av både vårt sociala nätverk och generell information i realtid. Biblioteket och filmsamlingen bär vi med oss, och mer och mer styr vi våra liv och våra sociala möten via digitala kanaler. För varumärken blir det livsnödvändigt att innehållet fungerar för mindre skärmar, att hela tiden titta på hur utvecklingen av sociala medier sker utifrån mobila applikationer. Såväl lokaliseringstjänster i form av Gowalla, Foursquare och nu senast Facebook Places, precis som den gryende trenden om social commerce, är helt inriktade på att användas med mobiltelefon och mobil uppkoppling.
En av de starka indikatorerna på att just smartphones är en viktig del av livet är den outsinliga mängd skal som erbjöds på mässan. Det var oräkneligt antal möjligheter att skydda sin telefon, blinga den och göra den mer unik. iLounge-delen som innehöll tillbehör till Iphone och Ipad och övriga Appleprodukter härbärgerades i en stor del av en av hallarna. Den trenden: att köpa unika skal till sin mobila apparat indikerar att det är en viktig del av inte bara ens personlighet utan vardagen: viktigt att känna igen sin egen telefon eftersom den styr så mycket av livet. På samma sätt fanns det mängder med laddningstillbehör som innebar att man kunde ta med sig batteritid till sina uppkopplade mobila enheter. Det mest innovativa där var NPower Peg, en stålstav som man lägger i sin väska och som alstrar energi ur att man rör sig.
Tillbehör fanns också i en mängd till det vi i Sverige fortfarande väljer att kalla ”läsplattor” eller ”surfplattor” men som internationellt nu kallas tablets och ibland slates. CES 2011 innebar lansering av konkurrenter till Ipad och Galaxy Tab i stor numerär. Apple har varit ensamma på marknaden med viss konkurrens av Samsung men i Las Vegas släpptes ett stort antal nya konkurrenter. Beroende på vem man frågar och hur man räknar så kan det varit upp till 80 stycken olika tablets som lanserades.
Flest använde sig av Android Froyo, Googles telefonoperativsystem, ett par hade fått tillgång till det ännu inte lanserade Android Honeycromb-systemet och ett antal använde sig av Windows 7.
Dessa plattor har gått från att handla om att bara ta in information, det som Kindle och liknande svartvita läsplattor handlade om, till att vara mobila, handhållna underhållningsmaskiner med uppkoppling mot sociala nätverk. Fortfarande är det många som funderar om de faktiskt kan användas till produktivt arbete men fler och fler applikationer inriktar sig på nytta och produktivitet. En av de riktiga flaggskeppen är ASUS EEE Slate som kan vara en riktig arbetshäst, men med touch.
Det vi kunde se är att dessa plattor knappast kommer att inom överskådlig tid slå ut vare sig laptops eller de mindre netbooks, dels då touchtekniken fortfarande bara är en mindre del av hur vi väljer att mata in information, dels att tablets inte kan fightas prestandamässigt med billigare traditionella laptops och netbooks. Ett av de viktigaste och största tillkännagivanden under årets CES var antagligen Microsofts Steve Ballmer som förklarade att nästa generation av Windows kommer att finnas för såväl processorer för traditionella datorer som för de nya starkare och mindre processorerna i netbooks, tablets och inte minst i telefoner.
Nya datorer handlar inte om klockfrekvens utan lika mycket om design. På CES lanserades mängd nya modeller – vi gjorde en genomgång av de som verkligen stack ut. Allt från små datorer som mer ser ut som en cocktailhandväska till rejäla släpbara multimediadatorer för film och musik ger en fingervisning om att de stationära burkarna nu helt inriktas mot gamingpubliken – eller som köksdator (en trend som vi antagligen inte kommer få se så mycket i Sverige ändå).
Något som inte är speciellt bärbart är framtidens TV-apparater. Däremot tunnare, mer ljusstarka, bättre svärta och framförallt (med rätt glasögon) i 3D. Flimmerfrihet och smartare TV-upplevelse utlovades av alla. Vi fick se en mängd koncept runt den uppkopplade TVn, dels var Googles koncept Google TV med i några erbjudanden, trots att Google själva inte lanserat konceptet och andra har byggt helt egna system för att göra TVn till en apparat där det passiva tittandet inte längre är det enda användningsområdet utan lika mycket handlar det om uppkoppling mot sociala nätverk, mot sök och shopping på nätet även i vardagsrummets TV.
TV-utvecklingen visar också hur internet blir centralt i vardagen och för medierna blir det både en möjlighet och utmaning. Vi som individer blir mer och mer uppkopplade och kan därmed skaffa oss den information vi behöver utan att vara beroende av vare sig tider på dygnet eller det urval av nyheter och annonser som de traditionella medierna väljer. Det utmanar därmed också varumärken som vill nå TV-tittarna. Fortfarande är TV ett av de starkaste medierna när det gäller reklam men det urholkas ju fler som väljer att använda internet som sin primära informationskanal liksom att konsumtionen av TV förflyttas från tablåstyrd till individstyrd, från kontrollerad sändning till on demand via olika former av nedladdning, streaming eller direktsändning via nätet. Reklamen fungerar inte på samma sätt i den kontexten och därmed måste varumärken tänka om och tänka nytt, utnyttja interaktion och integrera sina köp via TV med närvaro på nätet och då mer och mer på sociala medier.
Det man kan sammanfatta CES med utifrån ett marknadsföringsperspektiv:
- Mobilen är den minsta nämnaren i framtidens internet. Tillsammans med övriga skärmar: dator, TV och tablets precis som skärmarna i bilar och i det smarta hemmet blir de en hopkopplad, uppkopplad one machine.
- Uppkopplade smartphones och tablets gör konsumenterna närmare till ett bredare beslutsunderlag. Information och ens sociala nätverk, som vi använder som filter blir tillgängligt i realtid. Du kan kolla upp saker när du står i affären. Det utmanar företag både när det gäller hur man kommunicerar in-store men ger också stora möjligheter till integration mellan digitalt och analogt.
- Mediakommunikationen påverkas: vi behöver inte sitta vid en TV för att se TV, och TV-apparaten är i sin tur både spelskärm, internetuppkopplad smart-TV och fotoram.
Framtiden är mobil. Datorer, plattor och framförallt mobiltelefonen – eller smartphonen – är idag inte en option utan snarare en nödvändighet för en stor majoritet av befolkningen. CES har pekat ut vägen.
Foton: Christofer Björkvall och Niclas Strandh
Filmer finns här.