Bye, bye secret PR-agents

cia.gif

Det finns ett traditionellt, hemligt skimmer över PR-byråerna. Vi verkar utan att synas. Vi verkar utan att berätta vad vi gör. Vi bara finns där. Men det håller på att förändras. PR-byråerna öppnar upp sig och berättar i allt större utsträckning vad som sker på den enskilda byrån. Det beror på flera faktorer:

1)     Ökad transparens i samhället är en tydlig trend som kommer att påverka våra uppdragsgivare och vår bransch.

2)     I takt med att PR-byråerna jobbar mer och mer med Marknads-PR så blir PR-byråernas arbete mer och mer synligt.

3)     Skärpt konkurrens på PR-byråmarknaden. Det startar ju nästan en ny PR-byrå varje dag – pådriven av den rådande turbokonjunkturen.

4)     Vad vi kan, vad vi gör blir och hur vi gör det är byråernas viktigaste konkurrensmedel. Det enda sättet att visa det är att berätta om det.

5)     Tävlingsivern nu sprider sig till PR-branschen. Först kom SPINN och nu senast Guldäggets kategori Alternativ media och PR. Hur ska man kunna tävla utan att berätta vad man gör.

6)     Det är inte fult att anlita en PR-byrå längre. Det betraktades som något fult tidigare att anlita en PR-byrå. Fler och fler inser betydelsen av att ha professionell hjälp med sitt PR-arbete.

Även i framtiden kommer det att finnas projekt, uppdrag och uppdragsgivare som vi inte pratar om, det kan vara strategiarbete, kriskommunikation, analysarbeten eller därför vår uppdragsgivare inte vill det etc. Men jag är övertygad om att fler och fler PR-byråer kommer lätta på förlåten. Hemlighetsmakeriet försvinner. Borta är de hemliga pr-agenterna.

BjM    

 

Till toppen