Buzz Agents – något som vi kommer att få se mer av även i Sverige?
På Internet talas det ofta om så kallad buzz marketing vilket i princip innebär PR genom word-of-mouth men med hjälp av nya verktyg och distributionssystem som Internet. Det finns många olika varianter och vi kommer bara att gå in på en variant den här gången.
Om du går in på Amazon på den här länken så hittar du en bok som handlar om buzz marketing, som visserligen verkar bra. Men det är inte boken i sig som är det mest intressanta utan scrolla ner längre ner på sidan och läs kundernas recensioner. Där kommer du snabbt märka att många av recensionerna börjar med konstaterandet ”I am a BzzAgent”. Vad är nu detta och vad har det för koppling till buzz marketing?
Jo en buzz agent eller Bzz Agent är en ”vanlig” konsument som har anslutit sig till en tjänst som gör att de får gratisprodukter av företag som vill få ut sina produkter på marknaden. Agenten får testa produkten och om de gillar den så skriver de recensioner om den och pratar väl om den till vänner och folk de möter i sin vardag.
Det har länge talats om dold marknadsföring och de svåra etiska frågorna som förknippas med ”köpta” ambassadörer för varumärken. Skillnaden med buzz agents är att de ska vara ärliga (och transparanta, för att nöta lite mer på det begreppet) med att de har fått gratisprodukter. Det ska i sin tur enligt de företag som erbjuder dessa tjänster borga för högre trovärdighet.
Buzz marketing och PR med word-of-mouth finns redan i Sverige till viss del.
Men inte i samma omfattning som i USA. Intressant blir att se om vi inte kommer att utvecklas mer åt det hållet även här. Inte att det skulle ersätta traditionellt PR-arbete men som ett komplement till detta.
Intressant utveckling av PR-fältet tycker jag. Vad tycker ni?
ToN