2008 – Bloggens stora genomslagsår

Det här är del 2 av 6 i en summering av den utveckling som skett inom kommunikationsbranschen tack vare digitaliseringen under åren 2007-2012, här finns prologen som ger en bakgrund till varför detta behövs skrivas nu. Längst ner finns länkar till samtliga poster.

2008 blev året då många företag på allvar nyfiket närmade sig sociala medier. Insikten om att de sociala medierna i sitt utbud hade verktyg som inte bara berörde marknadsföringsavdelningen utan även berörde företagets strategiska affärsutveckling växte fram hos allt fler. Många företag var ännu långt ifrån helt bekväma med Facebook men blev allt mer intresserade av bloggen som kanal.

Bloggen som databas och inte dagbok och som egen publiceringsplattform blev  allt mer relevant.  Att så enkelt och kostnadseffektivt kunna fånga upp målgruppernas synpunkter och kunna bjuda på kunskap, reflektioner, budskap var förstås intressant. Att man dessutom så snabbfotat kunde agera på det som sker i omvärlden i den egna publiceringsplattformen gav utrymme för det vi kallar reaktiv proaktivitet. Detta med reaktiv proaktivitet är ju en av de starkaste anledningarna för ett företag att använda sociala medier. Det handlar om att man med egna publiceringsplattformar inte längre behöver vara utlämnad åt traditionella mediers rapportering. Tvärtom blir det så att företag genast när människor berörs av något och det egna företaget kan ha relevanta perspektiv, produkter eller tjänster att erbjuda kan man finnas där i realtid och visa på sin lösning på det som diskuteras.

Snabbt såg även företagen bloggens styrka i relation till Google och sökmotoroptimering. Konsten att hamna som nummer 1 på Google var något alla började förstå hade en stark koppling till den egna digitala närvaron.

SENASTE NYTT: EN BLOGG!

2008 kunde man alltså som företag få helsidesartiklar om att man startade sin blogg. Två av de företag vi hjälpte ut i bloggosfären så här tidigt var Saltå Kvarn, och E.ON för vilka vi arbetade med en HR-blogg för, båda företagen nominerades senare i PR-tävlingen European Excellence för sitt arbete med sociala medier.

Johan Ununger ,VD för Saltå Kvarn, kommenterade nomineringen med några klassiska ord somgenom åren kunnat återciteras många gånger när jag talar om sociala mediers roll:

”-Tänk att vi ska få priser för att prata med våra kunder!”

För precis så var det 2008, uppmärksamheten var stor för något så självklart som att vårda kundrelationer.

Företagsbloggarna kom att snabbt även de hamna på mediernas radar även om inledningsvis modebloggandet och konsumtionsfokuset  var det som var i fokus.  Sakta men säkert blev alla möjliga bloggreferenser vanligare och vanligare i artiklar. Från privatpersoners bloggande som kunde bli högaktuellt nyhetsstoff i samband med uppmärksamhet till refererat ur en diskussion i en företagsblogg. Bloggreferenserna började dyka upp överallt och fanns i allt från artiklar om Arbogamorden på de två små barnen till att Blondinbella, Isabella Löwengrip, ansågs ha lika mycket makt som Karl XIV.

Isabella Löwengrip förklarade sin egen framgång med att hon brydde sig om läsarna och vad de vill läsa:

Det är därför jaglyckas kombinera en typisk rosa tjejig blogg som handlar om shopping med att väcka tankar hos läsare som får ta ställning i olika frågor.  Jag skriver gärna om samhällsproblem vilket får speciellt ungdomar att känna att det finns saker man vill förändra.  Unga vill vara samhällsaktiva och de har åsikter! För unga är de politiska bloggarna ofta rena sömnpillret. Sammanfattningsvis: Bjud på er själva och skriv för läsarna! Annars får ni nöja er med att läsarna i stället kommer till mig.”

BLOGGBÄVNINGAR OCH OPINIONSBILDNING

Under 2008 skedde också den första stora bloggbävningen i samband med FRA-omröstningen och det blev ett tydligt bevis på den makt de politiska bloggarna kan ha. FRA-frågan och hur den debatterades blev startskottet för politiker och opinionsbildares intresse för att dyka djupare ner i de digitala mediernas relation till politiskt engagemang. Camilla Lindberg från Folkpartiet blev FRA-drottningen efter att ha röstat nej. FRA-reaktionerna blev brytpunkten då telefonerna inte ringde längre till partikanslierna men reaktionerna var stora digitalt. Via nätet kunde man organisera och mobilisera demonstrationer samt fortsatte bevakningen och påtryckningen av frågan.

”Det politiska parti som inte ser att FRA-frågan satt fingret på den absolut svagaste punkten inom politik – maktbehovet vs grundläggande värderingar missar huvudpoängen. Den stora frågan varje väljare för alltid kommer att ställa sig nu, är vilka andra frågor som berör de grundläggande värderingarna i det parti man valt är ett parti redo att sälja ut i ett läge där man riskerar att annars förlora regeringsmakten?”

Ur blogginlägget FRA-frågan ifrågasätter vitsen med politiskt engagemang.

FÖRETAG PÅ KURS

För att hantera de sociala medierna bättre började nu företag gå kurser för att lära sig sociala medier. JMW utvecklade ett stort kursutbud som vi genomförde antingen  i egen regi eller genom att bara kursledare hos externa kursarrangörer. Det gav oss två saker – dels djup dagsaktuell kunskap om varje aspekt av de sociala medierna dels stärkte det vårt eget varumärke inom området. Den direkta affären kunde vi egentligen inte se förrän cirka två år senare. Det var inte alls ovanligt att de vi en gång i tiden utbildat senare såg oss som ett intressant alternativ när de skulle byta PR-byrå. Det fanns dock under 2008 en mytbildning om att sociala medieexperter täljde i guld. Så enkelt var det inte. Men det var en säker och livsnödvändig kunskapsinvestering  för ett kommunikationsföretag i en digital samtid.

BANBRYTANDE TJÄNSTER

Trender i sociala medier som handlade om annat än Facebook började synas  och då dök allt oftare både videotjänster och mikrobloggande upp i medier.

Vi hade nöjet att följa utvecklingen nära av Bambuser via Måns Adler samt Jonas Vig och 2008 investerade Kistefos Venture Capital  i tjänsten. Vi har även kunnat följt utvecklingen av livesändningsmöjligheterna via Björn Falkevik som idag driver företaget FKDV.  Bambuser vars tjänst möjliggör livesändningar via mobilen var något som JMW detta år börjande använda under namnet ”JMW-talkshow” för att tillgängliggöra våra samtal för fler. Vi hoppades kunna inspirera fler att använda videos för företagskommunikation genom att leva som vi lär.

Vad gäller mikrobloggsanvändandet bland allmänheten spred sig kännedomen om Twitter framförallt via händelser där stora mängder av människor behövde kunna bli uppdaterade i realtid med senaste nytt. Det skedde i mer katastrofliknande situationer såsom t.ex. skogsbränderna i Kalifornien under sommaren 2008 och media rapporterade om nyttan med att följa dem på särskilda brandkonton eller brandstationernas konton. Med hjälp av Twitter och Googlemaps kunde man hålla koll på hur nära bränderna kom det egna hushållet vilket var mycket mer effektivt än att försöka ringa brandstationerna.

NYBYGGARANDA

Generellt präglades året av en känsla av stark nybyggaranda för hur kommunikation, marknadsföring och opinionsbildning kunde ske och  den mycket rörliga och föränderliga spelplanen var tydlig. Minns så många möten då det nästan gick att ta på den där revolutionskänslan och demokratiseringsprocessen som t.ex. under ett möte hos Nokia tillsammans med Måns Adler och Björn Falkevik där vi alla med våra sprillans nya N95:or i handen demonstrerade Bambuser och upplevde att vi stod på tröskeln till något mycket stort.

/Brit Stakston

Övriga bloggposter i denna serie av återblickar:

Prolog: Sociala medier – utvecklingen 2007-2012

2007 – Facebook visade vägen

2008 – Bloggens stora genomslagsår

2009 – Twitter förnyade alla branscher

2010 – Från Vinterstudio till digital valstuga

2011 – Revolutioner som berörde

2012 – Allt på en gång

2013 – Rent mänskligt vad händer nu med oss? En diskussion om 2013 års frågor.

 

 

Till toppen