BEFRIAD ZON: Nyhetstorka . . . och Louise ges plats

Det är semestertider och både Kungsgatan och Sveavägen här i Stockholm är så gott som tomma långt fram till lunch. Ingen morgontrafik alls. Telefonen ringer inte heller men trots denna sommardvala så kommer ju tidningarna ut varje dag (med undantag av gratistidningarna). Fyllda med stora nyheter som att:

  • Dressman i sina butiker har klädhängare som, om jag svävar ovanför dem, kan tyckas ha formen av hakkors.

Det här öppnar förstås upp möjligheter för att få ut nyheter. Någon som lärt sig använda nyhetstorkan till sin extrema fördel är Konsumentföreningens Louise Ungerth som ligger bakom en av gårdagens bästa (läs värsta) exempel på vad nyhetstorkan leder till:

Att mjölkpulvret i kaffemaskiner  inte är mjölk. (Nähä?!) Och nu ska Selecta anmälas för det står ju mjölk på knappen till kaffeautomaten.

Inte nog med att det är korkat av någon att ens tro att det är mjölk i automaterna så är väl detta om något gamla, gamla nyheter. Det har ju tvättats skjortor med mjölkersättningsmedel av Björn Gillberg. Härdat fett och transfetter dyker upp titt som tätt som exempel på vägen till jordens undergång och då nämns alltid mjölkpulver. Hur kan tidningara ge denna ”nyhet” ett så extremt stort utrymme?

Det är naturligtvis inte en slump att Louise Ungerth sitter i tv-soffan varje sommar och får tidningsutrymme. Konsumentföreningen har ju lärt sig att det här fungerar. Att representera 500 000 konsumenter verkar ju tungt och seriöst när sommardvalan infunnit sig. Så Konsumentföreningen i Stockholm passar på att släppa releaser under sommaren. Förra veckan gick de ut med matbluffandet och igår alltså ”mjölkbluffen”. Förra sommaren tog Louise Ungerth chansen till att få ut både det ena och det andra. 

Det extrema är dels hur lätt medierna hänger med på hela cirkusen dels att samma nyhete valsas runt flera varv.

Flaskvatten vet ni? Det där hemskaste hemska man kan konsumera nuförtiden. Redan 2005 startade Louise Ungerth och Konsumentföreningen en flaskvattendebatt och Louise själv blev så småningom flaskvattenhatarnas ansikte utåt. Under 2007 hittades det ständigt nya vinklar på flaskvattnet och gamla nyheter förpackades om till exempel i kombinationen värme och vatten i augusti förra året. Konsumentföreningen fick också uppmärksamhet om en undersökning, de själva gjort, som visar hur flaskvattensdebatten påverkat försäljningen negativt. En undersökning som inte ger en hel bild alls. Vad vet vi alla kanske köpte juice istället…som om det vore bättre ur miljösynpunkt.

Flaskvattensdebatten retade mig, trots mitt intress för miljö- och klimatfrågor, extremt mycket på grund av den fullständiga nyanslösheten och att man till exempel inte kopplade resonemangen till konsumtion av annan dryck  alls (vilket Handelns utredningsinstitut, HUI, sedan kommenterade i en egen studie).

Men vad gör då detta? I relation till Sara Jessica Parkers vårta eller hakkors i formen på en klädhängare…då är väl detta ändå ”bättre” nyheter? Tja fast det är något med det jag inte gillar. Jag är konsument själv och dessutom en av medlemmarna i Konsumentföreningen i Stockholm. Jag känner mig alltid skriven på näsan. Jag värjer mig mot bilden av att livet är en kamp mellan jätteondskefulla manipulerande profithungriga företag och vi extremt korkade konsumenter som inte fattar något överhuvudtaget och att vår enda räddning i denna hemska värld för att nå bot och bättring på vår hemska livsstil kommer från Konsumentföreningen i Stockholm : )

Nej, jag har aldrig trott att det är äkta mjölk i kaffeautomaten. Faktiskt inte.

Nej, jag har inte köpt buteljerat vatten för att dricka på gymet under mina träningspass. eller för att vattna blommorna med eller något annat slösaktigt. (Däremot älskar jag kolsyrat vatten när jag äter middag på restaurang med sonen och vill ha ett festligt men alkoholfritt alternativ.)

Nej, jag är inte en dum konsument och jag vågar vara kritisk. Jag kan läsa själv på innehållsförteckningarna.

Sen är jag förstås också lite gramse över att tidningarna inte istället är fyllda med bara mina uppdragsgivares alla nyheter trots nyhetstorkan. Ni vet såna där riktigt bra nyheter 😉

/Brit Stakston

Till toppen