BEFRIAD ZON: Någon intresserad av Piratpartiets väljare? Valrörelsen 2010. Del 16.

Rent kommunikativt ger Piratpartiets kraschlandning igår genom Rick Falkvinges barnporrsuttalande övriga partier en gyllene möjlighet att för Piratpartiets väljare uppdaterat visa hur de vill arbeta med det som anses vara deras kärnfrågor. De sägs särskilt driva demokrati-, integritet-, rättssäkerhet och rättighetsfrågor ur ett upphovsrättsligt perspektiv. Alldeles oavsett vad man tycker om Piratpartiet och deras förmåga är ju det här kärnfrågor som det är angeläget för alla partier att visa tydlighet runt.

När det nu upplevs att Piratpartiet faller och definitivt lider av founders syndromesyntes under debatterna igår och i samband med valmanifestet ett stort intresse för vem som nu ska hantera de här frågorna. Piratpartiet har betytt mycket för att sätta frågorna på agendan men kan de verkligen sägas vara de enda som bryr sig och driver dessa frågor idag?

Så ”go for it” nu övriga partier.  Triggas ni inte alls av den kommunikativa möjligheten? Har ni inte lust att förflytta de vilsna potentiella väljarna som i Europaparlamentsvalet valde Piratpartiet? Passa på att ge en dagsaktuell samlad bild av var ni står och att ni förstått. Nu. Försök bli relevanta för de vilsna väljare som nu undrar var de ska lägga sin röst. Ge en uppdaterad bild av era visioner och handlingsplaner för det Piratpartiet säger sig vilja åstadkomma.Visa att Piratpartiet inte är det enda alternativet för de här samhällsviktiga frågorna.

Även om det inte planerats att kommunicera brett just denna vecka eller kanske ens alls under hela valrörelsen så vore det rätt att göra det för att omvärlden har sitt fokus på de här frågorna just nu. Det finns ca 16 500 medlemmar i Piratpartiet och det blev skrällseger i Europaparlamentsvalet. Lägg sedan till att valet 2006 avgjordes med hjälp av cirka 120 000 röster. Visa nu respekt och intresse för de 7%* som faktiskt valde att rösta på Piratpartiet i Europaparlamentsvalet. Försök visa att ni kan vara relevanta för dem.

Interagera med omvärlden helt enkelt. Sociala medier kommer som sagt inte avgöra valet 2010 men det finns alltid oförutsedda saker som dyker upp i en valrörelse  där det nya medielandskapet kan spela en stor och avgörande roll. Falkvinges barnporrsuttalande är sådan händelse eftersom det möjliggör precis detta. Att  fånga upp dagsaktuella frågor och ge de egna perspektiven. Inte bara agera utifrån de planerade debatterna och valbudskapen på affischer och i övrigt tryckt informationsmaterial. De nya medierna möjliggör att man snabbt kan fånga upp och nå ut brett med de egna perspektiven. I interaktion med en omvärld som söker information, kunskap och diskussion.

Det här med vikten av att ”interagera med omvärlden”  förklarar jag så här i boken Politik 2.0 i avsnittet om bloggar:

Mitt favoritexempel på vad det där med att interagera med omvärlden egentligen innebär är nödlandningen av US Airways Flight 1549 i Hudson-floden. Ett ofta använt exempel på medborgarjournalistik.  Den ledande bilden i nyhetsrapporteringen över hela världen var tagen av Janis Krums från en båt som skulle plocka upp passagerarna som stod på flygplansvingen. Janis kallar sig idag ” The Miracle on the Hudson Photo Guy” i sin presentation på Twitter. Minns ni bilden där passagerarna väntade på vingen.

Minns ni också hur tidningarna senare fylldes med artiklar om nödlandningen och bedriften av den store hjälten, piloten Chesley Sully Sullenberger. Finns det någonsin ett bättre tillfälle att passa på att berätta var denne hjälte är utbildad?  U.S Airforce tog chansen och gjorde det i en bloggpost med rubriken ”US Airways pilot. ”Hudson Hero” is former Air Force”.

US AirForce interagerade med en för omvärlden aktuell och intressant fråga. Ett tillfälle dök upp som inte var planerat där det var alldeles ypperligt att berätta om deras pilotutbildning.

Det händer alltså saker nästan dagligen där det är möjligt för politiker att hitta sin egen ”flygplanshändelse” till vilken man kan addera sina egna perspektiv – på lokal och rikspolitisk nivå. Piratpartiets kraschlandning de senaste dagarna är verkligen en högaktuellt sådan. Jag skulle givet ta chansen om jag tillhörde ett politiskt parti, hade sakkunskapen och brann för de här frågorna. Att bli dagsaktuellt relevant och fånga upp en rådande debatt.

Det finns idag massor av snart före detta Piratpartister och andra intresserade av informationssamhällets utveckling som skulle uppskatta tydlighet och möjlighet att veta var övriga partier egentligen står i de kärnfrågor som förknippas med Piratpartiet. Dessutom finns det inom Piratrörelsen en massa smartskallar som kan rekommenderas i en tankesmedja när sakkunskap och engagemang behövs framöver. Det här är några av vår samtids viktigaste frågor.

Så nu är det chansen för de andra partierna att visa om Piratpartiet verkligen är det enda alternativet här och om något alls hänt sedan FRA-debatten. Total tystnad kommer annars visa att Piratpartiet fortsatt behövs.

Eller så är tystnaden ett resultat av okunskap om det nya kommunikationslandskapets möjligheter för politisk kommunikation. Politik i vardagen. När det finns frågor och brinner till av nyfikenhet hos väljarna. En chans att bryta igenom. Svårare än så är det inte att bli relevant för ett politiskt parti idag.

/Brit Stakston

*Uppdatering: hade först rubriken ”Någon intresserad av Piratpartiets 7%?” det var en bra rubrik men ville ju egentligen inte diskutera siffror hit och dit.  Det var inte huvudpoängen. Men faktum är att ingen hade trott att Piratpartiet skulle få 7% i Europaparlamentsvalet, det är en bra påminnelse om att det faktiskt fanns intresserade väljare då och de traditionella partierna tog dem aldrig på allvar inför det valet. Men visst vi har sett att inga mätningar för riksdagsvalet har hamnat i närheten av sådana valresultat och jag valde nu att skriva ”väljare” istället så vi kan låta bloggpostens rätta fråga hamna i fokus: den om politikers förmåga att dagsaktuellt interagera med omvärlden.

Till toppen