Företagsbloggen på väg att bli som IT-boomens portalbyggande?

Företagens nyfikenhet på sociala medier leder nu till att de vill inkludera mer funktioner och tjänster på sina egna webbplatser som är sociala medie-relaterade.  En glädjande utveckling och ett konkret resultat av höstens Facebook-feber. Trots en lite fnysande inställning bland sociala medier-experter  att Facebook inte är det mest briljanta exemplet på vad sociala medier kan vara så kan vi faktiskt tacka just Facebook för den mogenhet som finns hos företag att våga omfamna de sociala medierna idag. Det genomslag som en gemensam referensram innebär för förståelse för en ny kommunikationsform ska inte underskattas. Dessutom bidrog Facebook med synliggörandet av den egna identiteten eftersom fullständigt namn är kutym där. Det var en viktig broöppnare för nya användare att känna sig bekväma med användandet av ett social nätverk men det har nu också lett till intressanta eftereffekter bland etablerade bloggare och andra om att kanske skippa sina alias eller nicknames helt.

Men vad händer nu? Jo företagen tar nästa steg. Var och varannan kund vill se över sin sociala mediepolicy. Och nya kunder hör av sig och vill ha guidning och råd för hur de ska närma sig något de förstått att de måste inkludera i sina kommunikationspalett.

Vad är det de vill göra då? Communities nämns men förstås men insikten om att det kanske inte alltid är det mest relevanta finns, brand fan perspektiv nämns också – det vill säga hur kärleken till ett varumärke naturligt kan fångas upp och ….. sen nämns alltid tankarna på en företagsbloggande.

Vi ser att det som kommer hända nu är en explosion av antalet företagsbloggar. Bloggen för ett företag är ju verkligen en möjlighet att via sina medarbetare gestalta de värderingar som bär företaget. Personliga tolkningar av hur företagets visioner och värderingar matchar medarbetarnas. Företagsbloggandet öppnar för kommunikation med omvärlden, bidrar till att man hamnar bättre i sökresultaten och överhuvudtaget positionerar sig med sin kunskap, sina tjänster och sin produkter tydligare. Och bjuder in till dialog. Men det kräver mod. Det kräver flexibilitet. Det kräver insikt om vad man vill med bloggandet och det kräver definitivt en personlig ansats.

1997 ville alla bygga portaler. Alla ville lösa allt med den ultimata lösningen för användaren. Alla drömde om att dra alla användare just till sin portal. Jag vet inte hur många satsningar av det slaget jag varit involverad i både nationellt och internationellt. Under de åren blev min viktigaste uppgift bli att försöka stoppa tanken på att bygga en plats som tilltalade alla. Det slog mig i veckan att jag nog kommer att få ta till den där bromsen under de kommande månaderna också. En företagsblogg kommer inte att fungera om den inte är internt förankrad, en del i ett strategiskt kommunikativt arbete och bidrar med något annat fernissade företagsnyheter. Bloggen är ett redskap för ett företag att våga ge sig in i samhällsdebatten och tydligare kommunicera med sina konsumenter. Men den kommer inte att lösa allt och den kommer inte att läsas av alla.

Här kommer vi behöva stötta och ibland avråda företag för att kliva in. Tänkbara misstag: brist på genuin transparens (inom rimliga ramar), brist på kontinuitet, brist på långsiktighet, brist på kunskap om bloggandets etikett, kultur och mekanismer, brist på den flexibilitet som bloggandet bör bygga på för att bli framgångsrikt, brist på insikt om att bloggandets drivkraft måste komma inifrån och inte kan rekryteras in (ser framför mig att en rad etablerade bloggare kommer headhuntas för att bli spökskrivare eller gästbloggare på företag).  

Väntar nyfiket på vad PM Nilsson och Leo Lagercrantz ska hitta på här. Jag tror att många större företag som är nyfikna på bloggandet hindras av att de upplever den egna hemsidan som en ”icke-kanal” för att nå ut med den typen av innehåll. Dessutom har de ganska bråttom med att nå ut när de väl väljer att börja blogga, de vill bli lästa och de vill bli kommenterade. Där tror jag att en intressant debattsajt kan fylla en viktig funktion. En kanal för företag att kommentera dagsaktuella företeelser ur sitt företags perspektiv och i en mer ”traditionell” inramning som får dem att känna sig mer hemma. Det finns också massor av stora såväl som mindre företag som har svårt att nå ut i de traditionella medierna. En DN-debattsida med extrem snabbhet öpnnar upp för spännande  perspektiv…om företagen vågar agera på vad som sker i omvärlden och inte tvärtom. Bloggandet ska ses som en möjlighet att kontinuerligt föda och göda omvärlden med det egna företagets synpunkter på dagsaktuell företeelser som påverkar dem.

Vi kommunikationskonsulter får under tiden göra vårt bästa så att portalhysterin inte ersätts med drömmar om DEN företagsbloggen som alla ska läsa och relatera till. Vi får en stor uppgift i att sätta rimliga mål och förväntningar med bloggandet. Det hindrar dock inte att företagsbloggandet verkligen är en enkel och spännande möjlighet för företag att öppna fönstret mot de sociala medierna.

Brit Stakston

Till toppen