Astroturfing är inte det viktiga. Det egna agerandet är.
I dokument/måndag i dagens Expressen hårdlanseras begreppet astroturfing om den dolda lobbyingen på nätet som kan finnas bakom fejkade folkstormar. I ingressen kan vi läsa:
”Hängivna gräsrotsrörelser är en av demokratins mest respekterade beståndsdelar. Det är politiker, lobbyister, reklammakare och PR-byråer väl medvetna om. Så medvetna att de i tysthet försöker konstruera gräsrotskampanjer. Det handlar om det ljusskygga fenomenet astroturfing där läsarkommentarer, insändare och sociala medier används som verktyg för att skapa fejkade folkstormar.”
Så dags nu. Prata astoturfing nu?! Efter valet….
Sverigedemokraterna sitter nu i riksdagen för att de behärskat nätets möjligheter att följa de diskussioner där deras frågor diskuteras. Det har haft en tydligare nätstrategi än något annat parti trots små resurser. En strategi som fokuserat på att arbeta med nätets absolut starkaste framgångsfaktor, den att interagera med omvärlden. De har inte bara sett nätet som en plattform för marknadsföring. De har gett sig in i samtalen.
Att de sedan ofta har en debatteknik som snart går över till personangrepp och hot samt egentligen är urusla på nätet spelar ingen roll eftersom de andra partierna inte alls hanterar just det här perspektivet. De övriga partierna är bara intresserade av att deras perspektiv ska synas när de vill kommunicera dem, enligt känt inifrån och ut manér. Sverigedemokraterna blir fullständigt ensamma herrar på täppan vad gäller närvaron i kommentarsfältet.
Att denna oförmåga att hantera realtidskonversationen kan få konsekvenser fick vi det ultimata beviset för under valrörelsens sista dagar i samband med den bloggpost som blev viral Emelies ”Sveket” om sin mammas utförsäkring. Mer om detta kommer i min valanalys men det kan vi för länge sedan konstatera, vi har en minoritetsregering på grund av de traditionella partiernas urusla förmåga att förstå när vilka frågor engagerar väljarna. Sveket och debatten runt detta fick opinionen till att nästan tippa över….och en minoritetsregering är ett faktum.
I Expressen-artikeln får vi också veta vilka som använder sig av astroturfing:
”Bland politiker, lobbyister och alldeles särskilt inom PR-branschen är alltså astroturfing en välbekant arbetsmetod.”
JMW är en av landets mest välkända pr-byråer knutna till begreppet sociala medier så det är väl angeläget att berätta två saker:
- Astroturfing är ett begrepp vi använder som skämt – för astroturfing är nämligen synonymt med fejk. De sociala medierna och nätet som kommunikationsplattform bygger på en logik där just transparens och äkthet är två grundpelare. Utan en vilja till äkthet föreslår vi alla uppdragsgivare att man skippar de sociala medierna som kommunikationsplattform.
- Nej, vi har aldrig och kommer inte att ge rådet att använda sig av fejkade kommentarer vare sig för politisk kommunikation eller marknadsföring av produkter eller tjänster. Vi förmedlar däremot till våra uppdragsgivare och alla vi möter under föreläsningar och kurser vikten av att att ge sig in i debatter och möta sina målgrupper. Företag och organisationer bör vara närvarande även när det gäller motsatta åsikter eller negativa kommenterar om ett företags produkter och tjänster. All riktig framgång på nätet handlar om att ha förmågan att kunna interagera med omvärlden. Vi säger också att så ska ske under äkta namn. Det egna agerandet är en av de viktigaste frågorna att lyfta. Ja det finns mycket skit och det finns fejk på nätet. Det finns det i verkligheten också. För att motarbeta detta finns det en enda sak att göra. Börja med sig själv och det egna agerandet. Det här är en av de viktigaste uppgifterna som finns parallellt med den ökade digitala kompetens som måste finnas inom varje organisation idag.
Jag undrar hoppas reportaget om astroturfing inte landar hos läsaren i ett:
”Jaha, vad var det jag sa det är är bara fejk allt på nätet. Man kan inte lita på någon och allt är ändå regisserat av pr-byråer.”
Att öka medvetenheten om begreppet astroturfing är inte det centrala eller ens det viktiga. Det vi behöver är konstanta och konsekventa samtal om hur vi förhåller oss till nätet. Det visar valresultatet för Sverigedemokraterna och det visar debatten runt förra veckans offentliga självmord på Flashback. Och vi behöver förstå nätets mekanismer och den logik som finns bakom att behöva synas även i sammanhang där debattklimatet är hårt. Den logik som handlar om precis samma saker som i ett samtal mellan människor i samma rum. Närvaro.
Vi behöver framför allt som parti, organisation och individ förstå att folkstormar på nätet lika ofta också är äkta och måste hanteras på nätet också. Vi behöver inte politiker som avfärdar allt på nätet som iscensatta PR-folkstormar. Sånt slutade för övrigt seriösa pr-byråer med för tre år sedan.
/Brit Stakston