Årets PR-floppar
Som traditionen bjuder vi också på listan över årets PR-floppar. Det är vår subjektiva bedömning av hur man lyckats hantera sitt varumärke och rykte. Vi har inga ambitioner att publicera listan med stort L utan vår tolkning över vad som varit lyckat och mindre lyckat, allt utifrån alla medarbetares horisont.
Svensk bilindustri
Finns det någon bransch som präglat den massmediala uppmärksamheten som bilindustrin? Nej. Och förmågan att hantera bilden av sina varumärken lämnar mer att önska. Och karusellen fortsätter troligen långt in på nästa år. Vi hoppas att de anställda i Trollhättan i framtiden får en arbetsgivare som är bättre på att hantera deras kompetens och kapacitet ur ett PR-perspektiv. Svensk bilindustri är årets PR-flopp.
Sjukförsäkringsreformen
Minns ni cancersjuka Anna Olsson, den första som slog larm om hur regeringens nya sjukvårdsförsäkring drabbar cancersjuka i livets slutskede? Annas sorgliga historia följdes under året av historia, på historia, på historia med svårt sjuka människor som nu tvingades söka heltidsarbete. Till slut kunde ingen pressekreterare eller PR-konsult i världen rädda varken Cristina Husmark Pehrsson eller reformen.
Vaccination
Först skulle alla vaccineras två gånger, sedan räckte det med en gång. Vissa menade att vi inte behövde vaccineras alls. Och så plötsligt ville alla vaccinera sig och de sina. Frågan var bara vart? Hundratals meter av köer dag efter dag. Förvirrade, svettiga pappor i vinterkläder som är hetsiga och ska fram först… Vaccinationscirkusen fortsätter sin turné och ingen vet fortfarande vad som egentligen gäller och undran börjar dyka upp…är vaccinationer bra.
Vattenfall
Vem älskar Vattenfall? Det statsägda ”miljömedvetna svenska energibolaget” som vill sälja ut det svenska elnätet. Vars VD:s lön steg med 66 procent mellan 2004 och 2008. Som inte vill ta på sig ett ansvar vid en eventuell kärnkraftverksolycka i Tyskland. Som utplånar tyska byar för att kunna bryta mer… brunkol. Och i fallet drog de också med sig näringsministern som framstod i dålig dager. Mauds stjärnglans har börjat falna än mer.
Google
De som kan sin teologi vet att även David en dag blev för stor och föll hårt. Googles tid som lilla uppkäftiga David är på upphällningen. Efter att fler och fler upplevt att Google vet för mycket, styr alldeles för mycket av våra digitala liv så avslutar man inte bara med att än mer visa hur enkelt de styr våra sökningar och med att Eric Schmidt förklarar att det där med personlig integritet väl inte är så viktigt.
Barack Obama
När Barack Obama valdes som president 2008 drog världen en suck av lättnad. Nu skulle det bli förändring, change, yes we can! Men det krigas fortfarande, USA:s budgetunderskott fortsätter att växa och förändringen har inte märkts särskilt mycket. Det tar tid att bromsa i en nedförsbacke, men än så länge verkar Obama knappt lyft foten från gaspedalen.
Lanseringen av filmen Brüno
Alla (nästan) älskade filmen Borat. Och Brüno red på Borats våg. Så kom den då till slut, filmen som alla trodde skulle vara lika bra. Men när något inte lever upp till förväntningarna så blir folk besvikna. Och idag, när folk blir besvikna, så sprider det sig otroligt fort. Redan under sluttexterna kan man via Facebook, Twitter med mera meddela vad man tyckte. Och nej, Brüno blev inte en succé.
ICA
Att avsiktligt sänka priserna dagen innan PRO:s årliga prisjämförelse för att hamna i god dager – för att sedan höja dem några dagar senare igen – är riktigt illa. Att sedan låta chefer plocka ut miljontals kronor i vinst och köra Ferrari till arbetet är, om möjligt, ännu värre i en tid då många familjer drabbats av varsel och har svårt att få ekonomin att gå ihop.
Förtroendekris – af Donner skandalen
Röda Korset liksom övriga frivilligorganisationer bygger på grundtanken om folks solidaritet, generositet och empati. När en medarbetare förskingrar miljonbelopp under fem års tid förknippas organisationen istället med egoism, girighet och stöld. Af Donner-skandalen påminner om Emil och det stora tabberaset i Katthult. När Emil bjöd alla bygdens fattighjon på familjens julbord och fick ner den giriga Kommandoran, i varggropen. Där var hon var tvungen bekänna sina synder, att hon själv hade ätit upp all den julmat som Emils mamma skänkt till fattighjonen.
Rödgrön röra
Det gick ju inte så bra att börja med. S+MP blev S+MP+V. Och den rödgröna vänsterkartellen har väl lyckats så där ur ett PR-perspektiv. Men det går desto bättre i opinionen för ett av partierna. Trots Maria Wetterstrands framgångar så måste vi konstatera att kartellen hittills varit en flopp. Inför kommande år så tror kommer alliansen göra allt för att slå hål på kartellens enighet.
Personliga varumärken – från Liza till Tiger
Vi fick lära oss skillnaden på ”en sann historia” och ”baserat på en sann historia” under några turbulenta månader i början på året där elitmedierna höll Liza om ryggen under bloggarnas attack. Till skillnad från Tiger Woods varumärkesras de sista månaderna på året är förstås Liza Marklunds PR-flopp ingenting. Ingen har dock ifrågasatt Tigers kompetens på golfbanan, medan Lizas trovärdighet som journalist kommer säkert att ta lång tid att återupprätta.
Polisens insats i samband med helikopterrånet
Hur kan ett ”välfärdsland” som Sverige ha en enda helikopter i huvudstaden? Eftersom den var inlåst med en bomb utanför så kunde rånarna fly. Hur kan svenska polisen misslyckas så fatalt att man till och med mörkar internt om uppgifter. Spåren av rånarna hinner nästan sopas igen…
TPB-rättegången
TPB-rättegången kan väl sägas vara en rejäl pr-flopp oavsett hur man ser på saker som immateriell rätt och fildelning. Agendan sattes av TPB och Piratpartiet, det var sällan som åklagarsidan fick fram sina ståndpunkter i media. Att sedan domaren visade sig vara medlem i en organisation med nära kopplingar till IFPI och övriga intressenter på kärandes bänk gjorde att vi fick lära oss ett nytt ord: ”delikatessjäv”.
Fotbollslandslaget
Sverige får inte vara med och leka i Sydafrika nästa år och Lagerbäck avgick till sist. En smått kaotisk tränarkarusell drogs igång med Lagrell som misslyckad dirigent. Efter många om och men fick vi till sist en ny förbundskapten. Om det blir flipp eller flopp återstår att se.
Bubblare: Dole, Erik Ohlsson, IT/media branschens hanterande av Twitter, Bergsala, City Stockholm (dock en riktigt bra tidning numera), Papperstidningar, Ralph Laurens modellskandal, Boken om IKEA, Regeringens hantering av FRA, Svenska storbolags webbstrategi, Studio Total, Lågkonjunkturen, Kändisdjungeln, SAAB/Koenigsegg, Mona Sahlin, Grisbönder och Kungen och vargarna.
JMWs medarbetare gm Björn Mellstrand