Årets PR-floppar 2012 – Facebook, storföretagens krishantering och Juholt
Dan före dan är det dags att presentera årets PR-floppar. Inga stora överraskningar.
Facebook floppade i både stort och smått. Förväntningarna inför Facebooks börsintroduktion var skyhöga med en värdering på 104 gånger årsvinsten. Förvåningen i Sverige var stor när till och med en av AP-fonderna köpte in sig. Sen rasade kursen. Den sämsta börsintroduktionen på Nasdaq sedan 1995 enligt affärspressen. Ett halvår senare försvann Jonas Gardells uppdatering med orden ”sverigedemokrater”, ”bög” och ”invandrare”. Svenska Facebook skyllde på kontoret på Irland och undrade nog själva hur det hela hade gått till.
Svenska storföretag fortsatte att fullständigt i baklås när Uppdrag granskning eller Kalla fakta ringde. Och detta trots tillgång till medieträningar, kriskonsulter, bemannade informationsavdelningar och ny modern teknik som gör det möjligt att effektivt kommunicera sina egna budskap. Turerna i Telias kriskommunikation kring affärerna i Uzbekistan och HM:s hantering av kritiken mot slavlöner har förvånat många. Magplask på magplask. Samtidigt som ledningens agerande sätter personalens lojalitet på prov.
Håkan Juholt var en lika delar självförvållad som underhållande flopp redan förra året. Men eftersom det hann bli 2012 innan han avgick så får han vara med på listan igen. Men med tanke på att han ersattes av Stefan Löfvén som kallar politiska visioner för affärsplan så kan vi väl konstatera att det var roligare förr.
Fort men fel kan man kanske säga när Apple kastade ut Google och lanserade en egen kartjänst samtidigt med Ipone 5. Sveriges näst största stad Göteborg inte fanns med och skadeglädjen var stor i de sociala medierna.
Silverhannarna och ledamöterna Göran Malmqvist och Per Wästberg skämde ut både sig själva och Svenska Akademin när de enades om att krossa översättaren och poeten Li Li genom att stoppa stipendier och sprida dåliga recensioner. Malmqvist ångrade sig och menade att han aldrig brukade använda den typen av språk i vanliga fall. Fan tro´t.
Relikerna Lundsberg, Sigtuna och Gränna visade åter prov på snedvridna ideal och traditioner bland personal och föräldrar. De toppade löpsedlarna med avslöjanden om fusk samt en extrem ovana vid att hantera kriser.
Trots höga förväntningar och stort presspådrag ledde H&Ms samarbete med Anna del Russo inte till någon köprusch. Efter någon månad reade de ut allt som var kvar. Konsumenterna kanske börjar tröttna på designersamarbeten?
Stig Larsson gav återigen färg, form och innehåll till ordet gubbsjuk. Och han verkar gilla det. Men vi andra blev åter påminda om att sådana som han finns på riktigt.
Invigningen av Friends Arena där fokus låg på att artister fick släppa nya låtar. Man missade här ett unikt tillfälle att lansera en ny nationalarena och skapa stolthet och gemenskap genom att lyfta fram stora svenska idrottsögonblick sjunga allsång.