Är reklam att luras?

Idag var jag på ett seminarium om reklamens makt över medierna. Tyvärr gav inte seminariet så mycket nytt. Men det väckte en fundering. Hur är det med reklambranschens självbild och självförtroende? Det kanske var en freudiansk felsägning, men en av debattörerna som står reklambranschen nära, sa att ”de är medvetna om att reklam luras”. I sitt inlägg syftade, om jag förstod rätt, företrädaren på ungdomar.

Men är verkligen reklam att luras? Självklart finns det reklam som luras, men jag tror inte att de som producerar den typen av reklam räknas in i den svenska reklambranschen. Som konsument ser jag reklam som ett sätt att få information om nya produkter och tjänster. Det är också ett sätt att förmedla vad ett varumärke står för. Det är ett sätt att kommunicera priser och erbjudanden. När jag ser en annons eller tittar på TV-reklam så tänker jag inte – ”å nu luras domigen”. Jag vet att det är reklam och jag sorterar in den i facket reklam. Något som producenten skapat, förhoppningsvis med en reklambyrå, för att informera mig som konsument. Jag granskar det kritiskt. Men luras? Nej.

Jag tror och hoppas att det var en felsägning. Men tänk om det inte var så! Då måste man fundera. Är det så att företrädare för reklambranschen ser sig själva som en bransch vars syfte är att lura oss. Nej, så kan det inte vara. Så får det inte vara.

Precis som PR-branschen måste reklambranschen fundera över sitt självbild. När PR-konsulter skryter om att de lurar journalister så har det inte förstått vad en PR-konsults uppgift är. De övervärderar sin egen insats. Vi, PR-konsulter, informerar och underlättar för journalisterna att få fram fakta och vinklar. Sedan överlåter vi till dem att kritiskt granska. De, journalistenra, är ett granskande filter. Ett filter som är nödvändigt för att media ska vara trovärdigt. Om reklambranschens ledande företrädare ser som sin bransch uppgift att luras då är det slut på den svenska reklambranschen. Vem vill använda reklambyråer som ser sin uppgift att luras? Företagen som säljer sina produkter och tjänster vill inte lura sina konsumenter. De vill ha nöjda konsumenter. Inte lurade konsumenter.

Det var en felsägning, det måste varit en felsägning. Eller?

BjM

Till toppen