Är du muslim?

Nej, sannolikheten att du som läser det här är muslim är nog inte så stor.

Ramadan, den muslimska fastemånaden startade igår och den påminner mig igen om hur oerhört homogen vår lilla sfär är.

I en Stockholmsk vardag som pendlar mellan Östermalm, Vasastan och City med koll på bloggar av t.ex. Alex Schulman och Fredrik Wass samt tidningar som Dagens Media och Resumé så är mångkulturella inslag något ganska långt borta från min vardag. I möten med marknadschefer på ledande företag i Sverige möter jag nästan aldrig någon med utländsk härkomst. Inte på några branschsammankomster, affärsmöten, i sonens klassrum, på fotbollsmatcherna, på gymet eller på jobbet. Det mångkulturella mötet sker bara om jag mot all förmodan skulle ta tunnelbanan eller när jag handlar i småbutiker, stöter på någon städare i någon korridor, går på restaurang eller äter snabbmat i Hötorgshallen och åker taxi. Vaddå integration?

Född och uppvuxen mina första år i Österrike och med norskt pass brukar jag vara det mest utländska inslag man kan uppbringa i de sammanhang jag finns en vanlig svensk vardag. Är inte det konstigt med tanke på all den invandring som skett?

Men någonstans har vi ändå kommit när COOP och Willys och andra livsmedelsföretag för åtminstone andra året i rad får ganska stort medialt genomslag för sitt utbud av ”global mat” i samband med ramadan.

Fler har sett affärsmöjligheterna och till exempel så finns det teleoperatörer som sänker samtalstaxorna under ramadan. Det är ju en bit på väg jämfört med för drygt 10 år. Jag minns möten med reklambyråer som precis insett att annonsering kanske, kanske skulle löna sig till nischade utländska målgrupper och den diskussion som uppstod med uppdragsgivaren. De första annonserna som vågade ta steget fullt var väl t.ex. tunnelbane-annonser om billiga telefonsamtal och tips på växelkontor.

Men varför ser vi inte fler förändringar? Visst, visst invandrare är ofta småföretagare, klart de inte har budget för att anlita en kommunikationsbyrå som den jag arbetar vid – men varför finns inte fler branschprofiler eller kollegor med utländsk bakgrund och varför finns det så få VD:ar eller marknadschefer med utländsk bakgrund?

Om vi är så homogena vad ger det oss då för målgruppskännedom? Eller behövs den kunskapen inte för att målgruppen invandrare fortfarande inte bedöms köpstark nog?

Kolla själv under lunchen och den närmaste månaden – hur många av dina kollegor kommer bara sitta med under lunchen utan att varken äta eller dricka eftersom ramadan har startat?

Brit

Till toppen