Amerikanska valet – ett plattformarnas krig

Amerikanska valet – ett plattformarnas krig

1daytoIowa

Obamas seger 2008 tillskrevs hans smarta användning av sociala medier. Sedan dess har de blivit en självklar del i en kampanjmakares arsenal. Idag går USA till primärval i Iowa – och ur kommunikationssynpunkt är det på många sätt ett plattformarnas krig.

När Obama 2008 vann det amerikanska presidentvalet gjorde många analysen att hans seger delvis berodde på ett smart och nytänkande sätt att arbeta med sociala medier. Då var det Facebook, Twitter och YouTube som gällde. Åtta år senare har mycket hänt.

Inför kommande valår har både Demokrater och Republikaner anammat sociala medier på bred front. Det är inte längre bara de största plattformarna som får kandidaternas kärlek, även mindre nischade plattformarna får vara med i kanalmixen.

Bernie Sanders på Snapchat
Bernie Sanders på Snapchat

Plattformar som Snapchat, Instagram, Medium, Periscope, Genius, Reddit och Quora, är några av nykomlingarna i årets val. Och kandidaterna ser till att använda varje plattform enligt plattformens och användarnas regler.

Hillary Clinton svarar exempelvis uttömmande om Alzheimers på fråga-svar-mediet Quora och sätter ihop musiklistor i Spotify, medan Bernie Sanders håller ”AMA” (Ask Me Anything) på Reddit, republikanernas Ted Cruz streamar sina tal i Periscope, och Donald Trump Twittrar glåpord direkt till journalister (en för honom vinnande strategi).

Ledorden är relevans och skräddarsytt innehåll för varje plattform. Att använda sociala medier som en megafon för kampanjbudskapen flyger inte.

Ducking Donald: En Super PAC -kampanj
Ducking Donald: En Super PAC -kampanj

Super PACs och Snapchat-filter

Presidentkandidaterna har förstått kraften i sociala medier och satsar stort. Och som grädde på moset får kandidater som Cruz och Hillary hjälp från diverse Super PACs (Political Action Committee, en form av samling näringslivstoppar som backar kandidater med ENORMA summor pengar). En populär Super-PAC-metod har varit att släppa hånfulla snapchat-filter. En som nyligen drabbats är Donald Trump som fått ett alldeles eget anti-Donald-Trump-filter; ”Ducking Donald”.

Hur de sociala medierna påverkar respektive kandidats kampanj återstår att se. Men en sak står klar; sociala medier har blivit politik.

Till toppen