AltaVista går i graven och jag fäller en tår

WP_20130703_020

Läser i tidningen att sökmotorn AltaVista går i graven. En del i internethistorien möter nu sitt slut.

Jag har en speciell relation till AltaVista. När jag var ny PR-konsult så var ett av de första företag som jag arbetade med Digital Equipment. Idag finns inte Digital kvar, företaget köptes upp av Compaq som sedan blev en del av HP. Digital var ett företag som visade vägen. Redan i mitten av 90-talet så löste de problem som är aktuella idag. Jag kommer ihåg att jag ibland tittade på pressmeddelanden som kom från USA som om de var UFOn. Jag förstod knappt någonting. Det var lagring av gigantiska datamängder. Det var processorer för smarta telefoner. Det här var den tiden då man knappt använde mobiltelefonen till mer än att ringar och vi lagrade våra filer på diskett.

Internet hade precis gjort sitt intåg och det var då som AltaVista dök upp. Istället för att skicka länkar till varandra så kunde man söka och hitta saker via AltaVista. Det var Digital som utvecklat AltaVista. Det blev snabbt en succé.

Jag arbetade då med att lansera den första speglingen av AltaVista utanför Sverige. Ett kul projekt. Digital samarbetade då med den största svenska teleoperatören. Vi arrangerade en presskonferens och intresset var enormt. Internetboomen hade nått Sverige på allvar. Sverige och Stockholm var på världskartan.

Att söka på internet var något nytt. Vi insåg att många inte visste riktigt hur. Jag och en kollega, Karin Jansson, fick då i uppdrag att skriva en liten ”bok” om hur man söker på internet – ”Hitta rätt på Internet” blev titeln. För några år sedan hittade jag den lilla pamfletten på kontoret. Mina yngre kollegor har haft roligt åt den igen till mina yngre kollegors förtjusning. Sällan har jag fått utstått såna hån från mina medarbetare.

Några klassiska citat ur ”Hitta rätt på Internet” som glatt mina kollegor:

”På Alta Vista görs över 23 miljoner sökningar varje dag”, ”Med Alta Vista får du tillgång till Internets största index över information på World Wide Webb: 30 miljoner webbsidor från 275 600 servrar och fyra miljoner inlägg från 14 000 nyhetsgrupper på Internet. Varje dag tillkommer dessutom nytt material.”

Idag med det svenska dotcom-undret i backspegeln känns det avlägset. Idag är sök en del av vår vardag. Vi tar det för självklart att sökmotorerna visar oss vägen ut. Att googla och binga har blivit verb.

Inombords fäller jag en tår över att Alta Vista går i graven. En del av min PR-historia finns inte mer.

/Björn Mellstrand

Till toppen